Čínská automobilka NIO - dravec na poli elektromobility

O mladé automobilce z exotického východu jste možná ještě neslyšeli. Čínská automobilka se soustředí na vývoj luxusních elektromobilů s autonomním řízením a ještě donedávna se zaměřovala pouze na čínský trh. To se ale v posledních letech mění a čeští řidiči mohou očekávat první vozy NIO na silnicích. Tesla, Nissan i BMW si oprávněně dělají vrásky. Kvůli čipové krizi se jejich výroba zpomalila nebo zcela zastavila. Na jejich vozy se stojí dlouhé pořadníky – auta ale z linky nejedou. Zatímco evropské automobilky strádají, čínská automobilka NIO zaznamenala za rok 2021 nárůst akcií o 1000 procent.

Mladá automobilka s raketovým startem

Příběh značky NIO se píše od roku 2014. V tomto roce založil čínský podnikatel William Li automobilku s jasným poselstvím – „Budeme se zaměřovat pouze na elektromobily s velkou mírou autonomního řízení.“

Představení automobilky se konalo v londýnském centru Saatchi a výrobce na něm představil svůj vůz NIO EP9. Cílem dvoumístného sporťáku byly okruhy Formule E – série závodů monopostů poháněných elektrickým motorem. Prvních šest vozů koupili investoři v ceně 2,5 milionů liber za kus. Automobilka následně oznámila výrobu dalších deseti vozů, které se okamžitě vyprodaly.

Na vozy NIO EP9 na silnicích nenarazíte. Jedná se o speciály na závodní okruhy. O tom svědčí i jejich výkon – každé kolo má vlastní 250kW motor s celkovou silou vozu 1341 koňských sil. Z nuly na stovku vůz zrychlí za 2,7 sekundy a dosáhne rychlosti až 350 kilometrů za hodinu.

Inovativní přístup k bateriím

Specifický přístup zvolila automobilka u nabíjení. Vyvinula technologii Battery-as-a-Service. V síti výměnných stanic elektromobily nedobíjíte, ale starou baterii měníte za novou. Řidič platí pouze rozdíl v kapacitách – pokud odevzdáte baterii se zbývající kapacitou 10 kWh a odjedete s plnou 100kWh baterií, zaplatíte rozdíl 90 kWh.

Systém výměny baterií je provázaný s mobilní aplikací NIO. Ta najde nejbližší výměnnou stanici a oznámí, kolik nabitých baterií má na skladě. Řidič přijede ke stanici, kde se ho ujme mechanik, který nacouvá do stanice. O vše další se postará automatizovaný systém, který vůz nadzvedne, povolí šrouby a vymění baterii.

S tímto systémem výměny baterií přitom přišla jako první Tesla. Ta se od tohoto způsobu nakonec odklonila a využila svoji technologii Super Charger. Automobilka NIO má v současnosti přes 500 výměnných stanic v Číně a s nástupem na evropský trh chystá jejich expanzi v Evropě.

Kromě výměny baterií se koncept automobilky věnuje i domácímu nabíjení. To patří k největším kamenům úrazu současných automobilek – domácí síť na to není připravená a nabíjení je pomalé. Nabíječky s výkonem 20 kW nabijí elektromobil s baterií o kapacitě 100 kWh za pouhých pět hodin.


Čínská expanze do Evropy

V roce 2021 získala čínská automobilka NIO povolení k výrobě v evropských státech – konkrétně v Norsku. Tamější trh je elektromobilitě velmi nakloněný. Jedním ze znaků je i zproštění daně na:

· zásobování a import bezemisních vozů,

· leasing bezemisních vozů,

· zásobování a import baterií bezemisních vozů.

Na norský trh jako první přišel model NIO ES8. Toto SUV firma původně vyráběla v Číně jako konkurenci k populárnímu elektromobilu Tesla Model X. Na rozdíl od americké automobilky je ale cena čínského vozu poloviční – za vůz ve standardní výbavě zaplatíte 1,5 milionu korun.

Sedmimístné SUV dosáhne rychlosti 180 kilometrů v hodině a jeho pohon zajišťuje 70kWh baterie. Výrobce udává dojezd 355 km, ten je ale v reálném provozu o něco menší.


Velký hráč na poli autonomních vozů

Na začátku jsme zmínili, že čínská automobilka NIO se zaměřuje na vývoj autonomních vozů. V Kalifornii získali v roce 2018 povolení k testování autonomních vozů třídy 4 a 5 na veřejných silnicích. Běžné automobily se rozdělují do šesti tříd podle míry autonomity - nula znamená bez automatizace, 6 pak plná automatizace, kdy řidič zadá pouze cíl a vše ostatní zařídí automat.

V současné třídě se přitom běžně setkáváme s autonomními vozy třetí třídy – do té patří například adaptivní tempomat a aktivní parkovací asistent. S nástupem vyšších tříd bude s nejvyšší pravděpodobností třeba změna legislativy v jednotlivých státech.

Konkurence pro tradiční automobilky

S nástupem na evropské trhy přivodila automobilka NIO vrásky tradičním výrobcům elektromobilů. Zatímco ony stagnují, akcie NIO rostou. Jejich další expanze se očekává s nástupem sedanu NIO ET7 – jedná se o první vůz zaměřený na evropské řidiče. Papírový dojezd vozu je až 1000 km a stará se o něj 150kWh solid-state baterie.

Tradiční čínské automobilky stále více expandují na náš trh. Svědčí o tom příběh automobilky Ssang Yong. Těmto značkám vyšlapaly cestu již zažité automobilky Toyota a Hyundai.

Zajímá Vás něco dalšího?

Na Klik.cz Vám přinášíme pravidelně novinky ze světa pojišťovnictví, automobilů a dalších témat související s naším oborem podnikání. V případě zájmu nás můžete sledovat skrze naše sociální sítě - Fac...
2021-12-03
Povinné ručení musí mít ze zákona každé vozidlo, které je provozováno na pozemní komunikaci. Povinné ručení, jinými slovy také povinné pojištění či zákonné pojištění auta, je tak pro všechny majitele ...
2015-10-23
Dvě největší automobilky v České republice spolu v minulosti svedly několik reklamních potyček. Aktivní Hyundai v letech 2013 až 2017 ráda napadala automobilku Škoda Auto. Balancování na hraně srovnáv...
2021-12-17
Automobily se každým rokem zdokonalují, i co se jejich bezpečnosti týče. Zatímco ještě do roku 1903 lidé neznali bezpečnostní pásy a ještě před třiceti lety neměla většina vozů airbagy, dnešní automob...
2021-12-17