Historie automobilky Nissan

Japonská automobilka Nissan patří k nejpopulárnějším výrobcům vozů na světě. Její obchodní zastoupení nalezneme po celém světě, díky čemuž tyto vozy na silnicích pravidelně potkáváme. Úspěšná automobilka má přitom za sebou více než stoletou historii. Za úspěch automobilky může pokrytí kompletního výrobního segmentu. Jsou pouze čtyři automobilky na světě, které vyrábí malé, osobní, terénní, užitkové i nákladní vozy. A Nissan patří mezi ně. Jaká je historie automobilky Nissan od jejího počátku?

Začátky pod vlajkou Datsun

Historie Nissanu začíná v roce 1911, kdy zakladatelé Kenjiro Den, Rokuro Aoyama a Meitaro Takeuchi registrují firmu Kaishana Motocar Works. Tři roky po jejím založení vyjíždí z linky první vůz DAT (zkratka ze jmen zakladatelů). Dvouválcový nákladní automobil má výkon 10 koní a byl určený pro armádní účely. V roce 1918 se firma přejmenovala na DAT Motocar Co. a zaměřila se na výrobu armádních kamionů. O několik let později přidali tvůrci k názvu DAT přídavek SUN, který v japonštině znamená slunce. Díky tomu se značka vozů Datsun překládá jako „vozy DAT ze země vycházejícího slunce.“ Název automobilky Nissan vstupuje do hry v roce 1933. Datsun pro výrobu menších automobilů zakládá značku Nissan. Označení Datsun ovšem nezaniká a na americkém trhu se udržuje dodnes.

Rozmach japonských nákladních vozidel

S Nissanem značka investovala kromě vývoje nákladních vozů i do malých kompaktních aut. První z nich vyjelo ještě pod označením Datsun 14. Jedná se o vůz, který Nissan vyvinul v jejich nové moderní továrně v Yokohamě, kde se nacházelo hlavní výrobní centrum firmy. V období druhé světové války se výroba Nissanu přerušila a orientovala na podporu válečné mašinérie. Ihned po válce se zaměřila na obnovení výroby. Již v listopadu vyjíždí s modelem Nissan Patrol – ten dlouhá léta sloužil výhradně jako armádní vůz, jeho výrobu pro veřejnost automobilka povolila až po roce 1960.

Ačkoliv japonsko-americké vztahy utrpěly během války šrámy, expanze na sebe nenechala dlouho čekat. Po neúspěšné akvizici britského Austinu vstupuje Nissan v roce 1958 na americký trh. Zde si buduje silnou pozici díky spolehlivosti a úspornosti vlastních vozů. Největšího rozmachu se značka dočkala v 70. letech. Modely jako Nissan 240Z, 260Z a 280Z se staly nejprodávanějšími v USA a překonaly i domácí značky jako Ford a Dodge. V téže dekádě Nissan navíc staví první halu s automatizovanými roboty na světě, čímž zrychluje vlastní výrobu.

Problematický nástup na evropské trhy

Ačkoliv Nissan slavil velké úspěchy na americkém trhu, vstup do Evropy mu nevycházel. V roce 1952 kupuje licenci britského Austinu – té se ale v roce 1960 zbavuje a se vstupem na evropský trh vyčkává. O japonské vozy nebyl v Evropě zájem. Mohla za to především rozdílná specifika jednotlivých trhů. Zatímco Japonci a Američané jsou si řidičsky velmi podobní, evropský řidič a vkus na vozy se diametrálně liší.

Vše se změnilo v roce 1984. Nissan sjednotil pro evropský trh značky a všechny vozy prodává pod jednou vlajkou. V témže roce staví na zelené louce v britském Sunderlandu moderní továrnu na výrobu vlastních vozů. Nissan se zde inspiroval konkurenční Toyotou. Jejich myšlenka globální lokalizace umožnila vývoj vozů na míru tržním specifikům. Pro tyto účely je ale třeba do Evropy převést kompletní výrobu a vývoj. V roce 1986 sjíždí z linky v Sunderlandu první vůz Nissan Bluebird v duchu myšlenky globální lokalizace. Již o tři roky později v roce 1989 Nissan staví Evropské technologické centrum v Bruselu – zde se zaměřuje na vývoj vlastních vozů pro evropský trh.

Kaizen – výroba vozidel podle japonské filozofie

Na počátku devadesátých let Nissan postavil v britském Cranfieldu Evropské technologické centrum NETC – výbava za více než 2 miliardy korun obsahovala i 70 CAD pracovišť se satelitním napojením na superpočítač v Japonsku. Při vývoji vozů designéři nezapomínají na vlastní tradice. Myšlenka, která Nissan provází, je japonská filozofie Kaizen. Název se skládá ze dvou slov: kai znamenající „měnit“ a zen, tedy „dobrota“. Vztah Nissanu a tradiční filozofie vysvětluje vedení značky jako kontinuální sled nenásilných a plynulých změn. Vývoj nových vozů nezahrnuje nekoncepční skoky, ale zdokonalování dokonalého. Jedná se o řadu drobných změn, kterých si zákazníci téměř nevšimnou. V součtu ale přinášejí neustálý přerod a modernizaci tradiční značky.

Nástup do nového tisíciletí

Přelom milénia pro značku znamená neustálou modernizaci. Nissan přichází se svými nejpopulárnějšími modely:

· Nissan 350Z,

· Nissan Qashqai,

· Nissan Micra.

Zejména poslední zmiňovaný sklízí úspěchy na poli malých městských vozů. Jako takový se vyrábí už od roku 1982. V roce 1993 ale Nissan Micra získává jako první japonský vůz titul Evropské auto roku.

Nejpopulárnější elektromobil na světě

V posledních letech se Nissan soustředí na vývoj vlastních elektromobilů. A podobně jako v jiných odvětví, i zde ho provází úspěch. Nissan Leaf se stal jedním z nejpopulárnějších elektromobilů na světě. Tento malý městský vůz se tak dostal na stejnou příčku jako světoznámá Tesla nebo česká Škoda Enyaq. Co Nissan čeká v následujících letech, to zatím nevíme. Jedno je ale jasné. O budoucnost této značky se nemusíme bát.

Mohlo by Vás zajímat

Srovnáme pro vás povinné ručení a havarijní pojištění všech automobilů. Jak poznáte, žena to máme? O automobilech totiž víme téměř vše. Včetně historie automobilek.Cenu pojištění ovlivňuje i renomé vý...
Modely vozů Peugeot pravidelně sbírají ocenění v kategorii rodinných kombíků. Neméně populární jsou i malé dodávky od francouzského výrobce. Co stojí za vznikem této moderní evropské značky?Nejstarší ...
 Příběh japonské automobilky Toyota začíná už v druhé polovině 19. století. Od té doby Toyota ušla velkou cestu. Na svém kontě má nejprodávanější auto na světě a a drží se v desítce nejhodnotnějších f...
 Před více než sto lety začala historie automobily ze Země vycházejícího Slunce. Mazda si místo na výsluní vydobyla díky inovativnímu přístupu k pohonným jednotkám. První automobil přitom vyjel před p...