Moderní auta jsou prošpikovaná asistenčními a bezpečnostními systémy. Mnohým z nich řidiči neholdují a před jízdou je automaticky vypínají. Zejména jde o upozornění na překročení maximální povolené rychlosti a systém udržování jízdního pruhu (Lane Assist).
Existují ale pomocníci, bez kterých by se mnoho lidí za volantem neobešlo. Mezi ně se řadí asistent rozjezdu do kopce (Hill Start Assist). Co je zač a k čemu slouží?
Asistent jízdy do kopce je s námi už 90 let
Asistent rozjezdu do kopce pomáhá řidičům už řadu let. První systém, který dokázal vůz udržet ve svahu, se objevil už v 30. letech 20. století, a to pod názvem „Hill-Holder“. Na svědomí ho měla americká automobilka Studebaker ve spolupráci se společností Bendix.
Šlo o mechanický systém, určený pro auta s manuální převodovkou, a svou premiéru si odbyl u modelu Studebaker President.
Jak předchůdce dnešního elektronického řešení fungoval?
Mechanický Hill-Holder využíval ventil napojený na spojkový pedál, který v kopci automaticky udržel tlak v brzdách, dokud řidič neuvolnil spojku. Jakmile se řidič rozjel, ventil uvolnil brzdy a auto se mohlo bez problému rozjet kupředu bez couvání dozadu.

Mechaniku nahradila elektronika
Mechanické řešení se používalo až do 80. a 90. let, ale v moderní elektronické podobě se Hill Start Assist začal objevovat až na přelomu tisíciletí.
Jednou z prvních automobilek, která zavedla elektronický asistent rozjezdu do kopce, byla BMW.
Systém se objevil u modelů s manuální převodovkou na začátku roku 2000. Tento skvělý vynález následně převzaly i další značky, včetně Volkswagenu, Subaru nebo Fordu. Dnes už ho najdeme takřka u všech moderních aut.

Rozdíly mezi asistenty rozjezdu do kopce
Jaký je tedy mezi systémy rozdíl? Hill Start Assist funguje tak, že když stojíte ve svahu a pustíte brzdu, systém ještě pár sekund podrží auto, abyste měli čas přešlápnout na plyn.
Asistent je aktivní pouze v kopci a jindy se nespustí.
Auto Hold je v tomto ohledu výrazně univerzálnější. Asistenční systém je napojený na elektronickou brzdu, která nahrazuje tradiční ruční.
Elektronické řešení na rozdíl od „ručky“ pracuje automaticky a řidič ji většinou nemusí manuálně aktivovat. Parkovací brzda se zatáhne sama, a to buď po vypnutí zapalování nebo po otevření dveří.
Auto Hold se na rozdíl od elektronické brzdy musí zapnout pomocí tlačítka, které se nejčastěji nachází hned vedle jejího voliče.
Po zapnutí se systém chová následovně: Pokaždé, když řidič zastaví a více zatlačí na brzdový pedál, Auto Hold se zapne, zatáhne parkovací brzdu a udržuje vůz v nehybné pozici. Brzda se uvolní až v momentě, kdy řidič sešlápne plyn a rozjede se.
Funguje bez ohledu na to, jestli máte manuální nebo automatickou převodovku.

Kdy se nám asistent jízdy do kopce hodí?
Možná si říkáte, že nic takového při jízdě nepotřebujete. Ale zkuste si představit tyhle situace:
- Stojíte na křižovatce – Místo toho, abyste pořád drželi nohu na brzdě, můžete ji v klidu sundat a odpočinout si.
- Rozjíždíte se do kopce – Nemusíte mít strach, že auto nacouvá zpět. Prostě jen sešlápnete plyn a jedete dál.
- Kolony v městském provozu – Časté popojíždění je otravné, ale Auto Hold vám to trochu zpříjemní.
- Čekání na parkovišti – Zastavíte, dáte nohu pryč z pedálu a auto se ani nehne, dokud nebudete chtít vyrazit.
Jednoduše řečeno, Auto Hold vám ulehčí řízení a zbaví vás zbytečného stresu.