Nedávno jsme si povídali s jedním opravdu inspirativním klukem. Jmenuje se Jan Koller, je mu teprve 17 let a už má za sebou první závody ve Formuli 4. Co ho k tomu přivedlo? Co vše závodění obnáší a jak se dá skloubit se školou? Přinášíme vám sérii článků s výběrem těch nejzajímavějších momentů z rozhovoru.
Cesta mladého českého jezdce
Honza Koller je jedním z těch mladých Čechů, kteří se rozhodli následovat sen a prorazit ve světě motosportu. Ještě před několika lety seděl s tátou v půjčovně motokár, dnes se připravuje na závodní sezónu ve Formuli 4. Přestože mu je teprve sedmnáct let, má za sebou už několik důležitých kroků na cestě vzhůru.
„K závodění mě přivedl táta,“ říká Honza. „Nikdy nejezdil profesionálně, ale bavily ho motokáry. A když mi bylo asi jedenáct, zkusil jsem je v půjčovně – a chytlo mě to.“
Pak už to šlo rychle. Nejdřív malé závody v Česku, později přechod do větších týmů, kategorie za kategorií. Ve světě motosportu je to běžná cesta, kdy talentovaní kluci (a holky) začínají na motokárách a pak postupují výš.
Ti nejlepší míří až k Formuli 1

Formule jako logický další krok
Jeho závodní kariéru odstartovalo čisté nadšení. Po prvních zkušenostech v motokárách začal sbírat výsledky v českých i zahraničních závodech. Postupně se přesunul do větších týmů a vyzkoušel si i lepší techniku.
V patnácti už Honza přemýšlel o přechodu do „monopostů“, tedy formulí. Impuls přišel na závodech Formule 1, kde potkal českého závodníka Romana Staňka. Ten jezdí ve Formuli 2 a stal se Honzovým mentorem.
„Roman mě seznámil s týmem a začal mě trénovat. Nejen fyzicky, ale i mentálně. Hodně se spolu bavíme o soustředění, o tom, co dělat, když něco nevyjde, jak zůstat v klidu.“

Škola, závody a individuální plán
Jak skloubit školu se životem závodníka? Není to jednoduché. Honza studuje na pražském gymnáziu a musí neustále balancovat mezi školou a tréninky.
„V prváku to ještě šlo zvládnout normálně, ale teď ve druháku už mám individuální plán. Týden jsem ve škole, pak týden na testech v Itálii.“

Kombinace sportu a školy je velmi náročná. Ve druhém ročníku přešel na individuální studijní plán, přesto se snaží udržet kontakt se spolužáky a věnovat se škole, kdykoli to jde. Přiznává ale, že motivace ke studiu není vysoká , protože jeho prioritou je závodění.

Nejde jen o řízení, ale i o hlavu
Formule 4 není jen o rychlosti, ale hlavně o soustředění. Jeden závod trvá asi 30 minut a chyby se neodpouštějí.
„Na začátku můžeš skončit poslední, ale nesmíš se vzdát. Jedeš dál. A celou dobu se musíš maximálně soustředit.“
Aby měl šanci závodit v prestižním týmu US Racing, musel projít výběrovým testováním.
„Je víc jezdců než sedaček. Takže člověk musí ukázat, že na to má.“

Jak se připravit na závod?
Dnes už Honza trénuje s týmem US Racing, kde absolvoval náročné testy a získal místo mezi několika málo vybranými jezdci. Tréninky nejsou jen o ježdění, obsahují fyzickou i psychickou přípravu, práci s daty, video rozbory, simulace a podrobný rozbor tratí.
Formule 4 vyžaduje maximální soustředění, každý detail rozhoduje.
Pomáhá s tím třeba i pěší obchůzka tratě. „Tam si zapíšu, že tady mám brzdit, tady pozor na sklon. Často zjistím, že věci, které na videu nevypadají nijak dramaticky, jsou ve skutečnosti třeba prudký kopec,“ dodává Honza.
A co fyzická kondice?
„Máme pásy přes ramena, břicho i nohy. Ani se nedá pořádně dýchat,“ popisuje Honza. Nejvíc dostává zabrat krk, a to kvůli přetížení při brzdění a zatáčení. „Na to máme speciální cviky. A taky zápěstí, protože volant nemá posilovač, je hodně tuhý.“
Kam až to může dotáhnout?
Honza jede teprve svou druhou sezónu ve Formuli 4. Ale už teď má jasno, chce jít co nejvýš. Formule 3? 2? A třeba i ta jednička. Cesta bude dlouhá a náročná. Ale jeho nadšení a disciplína jsou přesně to, co z kluků dělá šampiony.
„Baví mě to všechno, řízení, data, i ty technický věci kolem. Chci u toho zůstat.“

Přesto všechno zůstává Honza nohama na zemi. Uvědomuje si, jak těžké je prorazit ve světě formulí, kde rozhodují nejen výsledky, ale i finance. Jeho snem zůstává Formule 1, ale zároveň je realista, chce se motosportem především živit, i kdyby to mělo být v jiné sérii než F1.
Proč vám tenhle příběh vyprávíme?
Protože řízení není jen o tom sednout si za volant. Ať už jezdíte každý den, nebo jen občas - nezapomínejte, že řízení je o zodpovědnosti, tréninku, přemýšlení a taky o vášni a radosti z jízdy.
Chcete další inspiraci ze světa mladých řidičů, sportu a životních výzev? Sledujte náš blog, brzy zveřejníme pokračování s dalšími zajímavými momenty z rozhovoru s Janem Kollerem. Rozhovor za tým Klik.cz vedly kolegyně Vladimíra Kolářová (PR Manager) a Michaela Chmelíková (Brand & Social Media Specialist).