Kupujete si nový automobil a chcete, aby byl maximálně bezpečný? V tom případě by vaší pozornosti rozhodně neměly uniknout crashtesty neboli výsledky nárazových testů, které testují pasivní i aktivní bezpečnost vozidla.

Zjistěte, jak nárazové testy probíhají i jaké zkoušky testy zahrnují.

Jaké zkoušky se na vozech v rámci crashtestů provádí?

Ve všech nových vozech se podle specifikace Euro NCAP provádějí nárazové zkoušky v podobě:

  • čelního nárazu,
  • bočního nárazu.
  • bočního nárazu na sloupek.

V případě čelního nárazu se jedná o náraz do deformované překážky v rychlosti 64 km/h. Boční náraz se odehrává při rychlosti 50 km/h vozíkem do boku vozidla. Přirychlosti 29 km/h se provádí náraz do ocelového sloupku s průměrem 254mm.

Figuríny pro nárazové testy

Při nárazových testech se používají figuríny vyrobené z materiálů napodobujících fyziologii lidského těla. Figuríny jsou dodávané v různých velikostech, ale nejčastěji se v testech používá figurína, která měří 178 cm a váží 77 kg.

Nedílnou součástí figurín jsou akcelerometry, senzory zatížení a pohybové senzory, díky kterým je možné zjistit dopad nárazu na lidské tělo.

Crashtesty anebo kolik hvězdiček má vaše auto?

Organizace Euro NCAP pravidelně zveřejňuje hodnocení nárazových testů. Vozy, které v testech uspějí nejlépe, si mohou vysloužit až pět hvězdiček. Samozřejmě platí, že čím má automobil více hvězdiček, tím je bezpečnější.

💡
Maximum bodů získávají jen ty nejbezpečnější vozy, které jsou bezpečné nejen pro cestující, ale také pro chodce.

Kdy může vůz získat pět hvězdiček?

Pro dosažení pěti hvězdiček musí automobil vyhovovat v oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti. Pasivní bezpečností se rozumí ochrana cestujících při nehodě (deformační zóny, airbagy, tuhost karosérie, bezpečnostní prvky) a aktivní bezpečností asistenční systémy.

Každý vůz dnes musí obsahovat minimálně detekci chodců, autonomní brzdu a monitoring jízdy v pruhu v základní verzi.

Crashtesty odhalí bezpečnostní nedostatky.
Crashtesty odhalí bezpečnostní nedostatky.

Kdo provádí crashtesty?

Crashtesty aut napříč světem provádí několik na sobě nezávislých organizací. V Evropě se jedná zejména o organizaci Euro NCAP, v USA o organizaci NHTSA a v Austrálii působí organizace ANCAP.

Jaká je historie crashtestů?

Historie crashtestů v České republice sahá až do 70. let minulého století, první nárazový test byl provedený v roce 1972. První výsledky crashtestů evropské organizace Euro NCAP byly zveřejněny v roce 1997.

Nejbezpečnější auto roku 2021 podle crashtestů

Organizace Euro NCAP zveřejnila seznam nejbezpečnějších automobilů i v roce 2021. V nárazových testech si nejlépe vedly modely Mercedes-EQ EQC (v kategorii „Executive“), Škoda Enyaq Iv (v kategorii „Large Off-Roader“), Škoda Fabia (v kategorii „Small Family Car“), Toyota Yaris Cross (v kategorii „Small MPV“) a Nissan Qashqai (v kategorii „Small Off-Roader). V nově vyhlašované kategorii „Best in Class“ zvítězil opět Mercedes-EQ EQC.

Tip! Máte bezpečné auto? I když to odnesou jen plechy, raději vsaďte na havarijní pojištění!
Tip! Máte bezpečné auto? I když to odnesou jen plechy, raději vsaďte na havarijní pojištění!

Žebříček bezpečnosti aut – které propadly?

Zatímco některé vozy z crashtestů vyšly na výbornou, jiné crashtesty doslova rozdrtily. Jaké vozy tedy v nárazových testech neobstály?

1. Rok 2008: Nissan Navara ***

V roce 2008 naprosto propadl pick-up Nissan Navara, který v crashtestu nezískal ani jednu hvězdičku. Při čelním nárazu došlo k výrazné deformaci kabiny a také k rozlomení nosného rámu. Při nárazu se navíc zjistilo, že systém airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů reagoval se zpožděním, což by mohlo vést k život ohrožujícím zraněním cestujících.

Nissan na výsledky reagoval opravením softwaru airbagů a následně vyšel model Nissan Navara z testů se třemi hvězdičkami.

2. Rok 2009: Landwind CV9 **

V roce 2009 se součástí hodnocení crashtestů poprvé staly i asistenční systémy včetně přítomnosti ESP nebo upozornění na nezapnuté pásy. V této době si většina modelů vysloužila pět hvězdiček a tři hvězdičky byly považované za velmi málo. Model Landwind CV9 však nedosáhl ani na tři hvězdičky, ale jen na dvě, důvodem byl kromě absence systému ESP také neúspěch při simulovaném bočním nárazu.

3. Rok 2012: Renault Trafic a Jeep Compass **

I přesto, že automobilky rok od roku vylepšovaly bezpečnost svých vozů, přeci jen v roce 2012 neobstály hned dva modely, které si odnesly hodnocení v podobě dvou hvězdiček. Takto nízké hodnocení bylo uděleno Jeepu Compass kvůli nedostatečné ochraně chodců a Renaultu Trafic, na jehož nevalné hodnocení měly vliv zejména asistenční systémy.

4. Rok 2015: Lancia Ypsilon **

V roce 2015 se ještě zpřísnily požadavky na bezpečnost a zavedl se nový simulovaný čelní náraz a upravily se také podmínky bočního nárazu, což odnesly některé starší prodávané modely v čele s modelem Lancia Ypsilon s dvěma hvězdičkami. Tento vůz totiž po čelním nárazu začal hořet kvůli zkratu v elektrickém vedení baterie.

Tip! Porovnejte si nezávazně cenu povinného ručení a plaťte co nejméně.
Tip! Porovnejte si nezávazně cenu povinného ručení a plaťte co nejméně.

5. Rok 2016: Fiat Punto

Přísnými bezpečnostními požadavky neprošel ani Fiat Punto, který v roce získal všech pět hvězdiček, ale v roce 2016 nezískal ani jednu kvůli nulovému hodnocení za asistenční systémy.

6. Rok 2017: Ford Mustang **

To, že v testech neobstojí starší modely vozů, se do jisté míry očekává, v roce 2017 však v testech propadl i nový vůz Ford Mustang s hodnocením dvě hvězdičky. Nízké hodnocení způsobily chybějící asistenční systémy, nedostatečný tlak v airbazích a také nedostatečná ochrana dětí.

7. Rok 2018: Fiat Panda a Jeep Wrangler

V roce 2018 skončil také bez jediné hvězdičky sedm let starý model Fiat Panda, který přišel o body kvůli asistenčním systémům i nízké ochraně dětí. Ve stejném roce získal jedinou hvězdičku Jeep Wrangler, jemuž byly strženy body za nízkou bezpečnost při čelním nárazu.

8. Rok 2021 Renault Zoe a Dacia Spring *

V loňském roce v crashtestech propadl elektromobil Renault Zoe, který nezískal ani jednu hvězdičku, a Dacia Spring s jedinou hvězdičkou. Vliv na hodnocení měly mimo jiné přísnější požadavky na crashtesty.