Pod kapotou auta se nachází pět nádob na kapaliny. Olej, brzdová, ale také chladicí kapalina patří k nejdůležitějším. Nedostatek chladicí kapaliny zkracuje životnost motoru. Co se stane s motorem při nedostatku kapaliny v chladicím okruhu?

Poruchy chladicího systému patří k častým poruchám. Jejich příčina ve většině případů spočívá v nedostatečné údržbě vozu. Sami si řekněte:

"Kdy jste naposledy dolévali chladicí kapalinu?"

Jak funguje chladicí oběh?

Chladicí soustava auta zajišťuje provoz motoru za optimálních teplotních podmínek. Při nízké teplotě auto nedostatečně maže, u vysoké teploty zase dochází k přehřátí a poškození motoru.

Jaké kapaliny hlídají teplotu v motoru?

Udržení teploty zajišťují dvě kapaliny – chladicí kapalina a olej. První z nich odvádí teplo motoru a odevzdává ho skrz chladič ven z motoru. Směs chladicí kapaliny navíc předchází korodování částí chladicího systému a udržuje systém v dobrém stavu.

💡
Málo řidičů si uvědomuje význam oleje při chlazení. Nedostatečným mazáním pohyblivých částí se zvyšuje tření a dochází k růstu teploty. V extrémních případech se pohyblivé prvky roztaví a doslova svaří jeden k druhému.
kontrolky v autě
Kontrolky ve svém autě asi znáte. Ale co dělat, když se některá z nich rozsvítí?

Došla chladicí kapalina? Průšvih je na cestě

O nedostatku chladicí kapaliny se přesvědčíte vizuálně pod kapotou, častěji vás na něj ale upozorní kontrolka na přístrojové desce. Existují dvě možnosti úniku chladicí kapaliny:

  • Rychlé vyprázdnění chladicího okruhu – tato vada řidiče potká při jízdě, kdy dojde k rozsvícení kontrolky. Za problémem nejčastěji stojí prasklá hadice. Tu odhalíte pohledem směrem k podvozku. Jestliže se pod autem nachází mokrý flek, máte jasno.
  • Pozvolný únik kapaliny z chladicího systému – začíná to snadno přehlédnutelnou loužičkou, končí každodenním doléváním kapaliny. Za tento problém nejčastěji může netěsnící hadice nebo spoj, v některých případech také prasklý chladič.

Důležité je jedno. S řešením problému neotálejte. Nedostatek chladicí kapaliny v motoru způsobuje jeho přehřátí. Tím riskujete poškození hlavy válců, zkroucení hlavy motoru nebo roztavené písty. Zanedbání relativně levné údržby s sebou tak přináší drahé problémy.

Tip! Srovnejte si ceny pojištění automobilu během chvilky. Zdarma a nezávazně.
Tip! Také srovnání cen povinného ručení by mělo patřit k pravidelné údržbě vašeho automobilu. Vyzkoušejte zdarma naši online kalkulačku a ihned zjistíte, kdo nabízí nejlevnější pojistku na auto.

Měření chladicí kapaliny

U chladicí kapaliny se měří hladina a hustota. Hladinu zjistíte snadno. Pohledem zkontrolujte nádržku s chladicí kapalinou. Ta by se přitom měla nacházet mezi ryskami. Pokud je kapaliny málo, dolijte ji. Nepřekračujte ale maximální hladinu – kapalina při zahřátí zvětší objem a může poškodit chladicí oběh.

Hustota chladicí kapaliny signalizuje její kvalitu. Hustotu kapaliny měřte hlavně před zimou. Nedostatečná hustota může způsobit zamrznutí chladicí kapaliny. Zmrazky po nastartování způsobí roztržení hlavy motoru v důsledku nedostatečného proudění chladicí kapaliny.

💡
Pro měření hustoty chladicí kapaliny se využívají refraktometr nebo hustoměr. Na plováku hustoměru je vyznačena měrka se stupnicí, podle které se určuje hustota kapaliny. Některé měřáky na sobě mají i stupnici s teplotou, při které kapalina zamrzá.

Diagnostika ztráty chladicí kapaliny

Na úbytek chladicí kapaliny vás kromě vizuální kontroly upozorní i další signály:

1. Mastný flek na hladině

Jestliže se na hladině chladicí kapaliny objevuje mastný flek, dochází k mísení s mazivem motoru. V takovém případě zkontrolujte těsnění pod hlavou, protože do chladicí soustavy vniká olej.

2. Špatné těsnění pod hlavou

Na špatné těsnění pod hlavou vás upozorní i emulze na víčku olejové nádržky. Tento problém se běžně stává u starších vozů, ve kterých dochází k nedostatečnému utěsnění obou systémů. Z technického hlediska se jedná o problém, neboť chladicí kapalina vniká tam, kam nemá.

3. Bílá barva výfukových plynů

Třetím indikátorem problému s chladicí kapalinou je barva výfukových plynů. Jestliže vniká kapalina do motoru, kouř má bílou barvu. Tu způsobuje voda vypařená na páru při chodu motoru.

dolití chladicí kapaliny
Co se stane, když dojde chladicí kapalina? Nepanikařte, ale s dolitím neotálejte.

Dodržujte správný typ chladicí kapaliny

Jakmile zjistíte, že máte málo chladicí kapaliny, neotálejte s jejím doléváním. Jízda s přehřátým motorem s sebou přináší velké problémy. Při nákupu chladicí kapaliny si ale ověřte, že kupujete tu správnou.

Kapalinu nejčastěji doléváte průběžně. Jednou za čas zkontrolujete nádržku kapalinu dolejete na přijatelnou hodnotu. Je ale důležité vědět, jakou kapalinu dolít. V praxi se nejčastěji setkáte s těmito druhy chladicích kapalin.

Typ Barva Využití
G10 Žlutá Vhodná pro využití ve starších vozech, jejichž motory neobsahují hliník.
G11 Modro-zelená Vhodná pro použití v motorech z hliníku.
G12 Červená Chrání kovové i plastové a gumové součástí motoru.
G12+ Červená Kapalina s podobnými vlastnostmi jako G12.
G13 Modro-fialová Nejefektivněji chrání všechny součásti motoru.

Jediné povolené míchání je s destilovanou vodou. Některé kapaliny se prodávají jako koncentráty, které se následně ředí. Doporučený poměr směsi se liší podle výrobce, ale taky podle ročního období. Hustota na zimu je trochu jiná než pro letní provoz.

Tip! Nenechávejte nic náhodě. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo havarijní pojištění. Nedívejte se však jen na cenu, ale i celkovou výhodnost pojistky.
Tip! Nenechávejte nic náhodě. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo havarijní pojištění. Nedívejte se však jen na cenu, ale i na celkovou výhodnost pojistky.

Co dělat, když se přehřívá motor?

Jestliže se rozsvítí kontrolka přehřívání motoru, nepanikařte. Vůz odstavce a nechte motor vychladnout. Následně zkontrolujte hladinu kapaliny a případně ji dolijte. Pokud si sami nejste jistí nápravou, zavolejte asistenční službu povinného ručení. Na místo dorazí technik a problém s vámi odborně vyřeší.

Přehřívání motoru způsobuje závažné vady, jejichž opravy stojí spoustu tisíc. Údržba chladicí soustavy přitom zabere jen pár minut a nestojí více než pár stovek korun ročně. Proto údržbu chladicího systému nepodceňujte. Ušetříte si nervy, čas i peníze.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: