Historie automobilky Citroën

Nejslavnější francouzská automobilka v roce 2019 oslavila 100 let od prvního automobilu. Kdysi kultovní výrobce vozů dnes chytá druhý dech, v minulosti v Citroënech však jezdili nejvyšší vládní představitelé.

Vozy Citroën se vyrábějí v devíti zemích včetně České republiky. Levné díly a tlak na masovou výrobu zapříčinil, že se o značce mluví jako o nekvalitních Francouzech. Poslední zprávy ale ukazují, že se značka vrací na výsluní.

Nadšený student polytechniky

Za vznikem značky stojí André Citroën. Fanoušek románů Julese Verna a student polytechniky už od mala obdivoval moderní technologie a od roku 1900 pracoval v technologických továrnách.

Zlom v jeho kariéře nastal po návštěvě Polska. Tam si všiml speciálního šípového uspořádání zubů na ozubených kolech. Ocelové šípové ozubení bylo tišší a méně se opotřebovávalo a Citroën si ho po návratu patentoval.

S výrobou ozubených kol začal Citroën v roce 1912. V té době už měl na kontě velký úspěch – v roce 1906 nastoupil do krachující automobilky Mors a během několika měsíců ji zachránil od krachu a zdesetinásobil zisk.

Speciální model ozubeného kola dal původ logu značky. Emblén Citroënu představuje netypické uložení zubů na šípových ozubených kolech a připomíná původní směr značky.

Během první světové války působil Citroën u dělostřelectva. Po několika týdnech na frontě ho ale francouzská armáda povolala do Paříže k výstavbě zbrojovky. Tu Citroën postavil za pouhých 6 týdnů a na konci války vyráběl přes 35 tisíc granátů denně.

Návrat do staronových hal

Po první světové válce se haly zbrojovky vyprázdnily a se stroji odešel i Citroën. Vrátil se ale už v roce 1919, kdy zde začal s výrobou vozu Citroën 10 HP. Jednalo se o první francouzské vozidlo ve velkosériové výrobě – do konce roku vyrobil 2000 kusů.

O dva roky později přišel model Type B s motorem o výkonu 15 kW a o další rok později vyjel z linky Citroën 5 CV – malý vůz s výkonem 8 kW. Díky možnosti koupě vozu na splátky se prodalo přes 80 000 kusů.

Fascinace velkovýrobou pocházela z amerických továren Henryho Forda, které Citroën navštívil ještě před válkou. Základem výrobního programu se od roku 1932 staly vozy C4 a C6, kterých se vyrobilo přes 300 tisíc kusů.

V témže roce představila značka nové řady automobilů Citroën 8 CV, 10 CV a 15 CV. Novou karoserii vylepšili velkoplošnými výlisky a vybavili nezávislým zavěšením kol. Největší inovací byl ale pohon předních kol, který se do té doby objevoval zřídka.

Představení technických inovací

V roce 1934 sílil tlak na prezentaci všech technologických inovací, kterými se značka prezentovala. Ten povolil až s vozem Citroën 7 CV.

Vůz obsahoval všechna známá vylepšení – nezávislé zavěšení kol, přední náhon, odpružení přes skrutné tyče a další. Kromě toho dosahoval rychlosti 95 kilometrů v hodině díky čtyřválci OHV s výkonem 23,5 kW.

Velká reorganizace

Ve třicátých letech potkala Citroën fúze s koncernem Michelin. Společně s ním dochází k velké reorganizaci a provozním změnám. V témže roce také odchází z firmy zakladatel André Citroën, který 3. července 1935 umírá.

Díky změnám značka představila několik kultovních vozů. Prvním z nich byl užitný Citroën Type H vyráběný v letech 1948–1981. Vůz disponoval nosností od 1200 do 3200 kg a využívali ho například francouzští hasiči.

Dalším z kultovních vozů je tzv. kachna. Model Citroën 2 CV vyjel z linky v roce 1948 a měl jasnému zadání: „Vyrobte nám vůz pro čtyři dospělé muže v dřevákách a se slamáky na hlavách. Vůz pojede rychlostí 60 km/h po zoraném poli a poveze pytel brambor a ošatku vajec. Nic se nesmí rozbít.“

Model 2 CV představoval jednoduchý vůz pro široké masy obyvatelstva. Dnes už sice nesplňuje bezpečnostní normy, téměř padesát let výroby ho ale dostaly do síně slávy malých lidových vozů.

Revoluční způsob odpružení

S další inovací přišel Citroën DS v roce 1955. Aerodynamicky tvarovaný vůz nahradil model CX a patřil k automobilům vyšší střední třídy a navíc využíval zcela nové odpružení.

Díky hydropneumatickému systému se automobil snáze vyrovnal s terénními nerovnostmi. Těm se navíc přizpůsobil sám pomocí samočinné úpravy světlé výšky vozu. Jedinou nevýhodou byla zastaralá pohonná jednotka z modelu Traction-Avant.

Spojení slavných značek

Další spojení Citroënu přišlo v sedmdesátých letech. Firma si nejprve plácla s Maseratti. Jejich supermoderní technika byla pro značku nákladná a zbytečně šponovala ceny levných lidových vozů.

Novou cestu Citroën našel u francouzských kolegů z Peugeotu. V roce 1976 došlo ke spojení francouzských automobilek do koncernu PSA Peugeot–Citroën. Obě firmy posléze představily Citroën LN, který vycházel z upravené karoserie Peugeotu 104.

Nové logo

Dnes je Citroën značka trpící syndromem levných lidových vozů. Jejich modely jako Xsara, Xantia a další byly sice komfortní, trpěly ale jízdními nedostatky a vysokou poruchovostí.

S nelichotivou nálepkou Citroën bojuje všemi zbraněmi. V září 2022 představil nové logo, identitu a směr firmy, kterými odkazuje na období předválečného rozmachu.

Značka Citroën dnes patří s automobilkami Jeep, Chrysler, Peugeot, Opel, Maserati a další do koncernu Stellantis. Čtvrtý největší prodejce automobilů na světě představuje jistotu prodejů i výrobních kapacit. Od roku 2019 se pod jeho křídla tak řadí i francouzský Citroën.

Mohlo by Vás zajímat

Italská automobilka FIAT se stala synonymem pro řadu modelů městských vozů. Dnes již kultovní modely jako FIAT 500, Panda, Tipo nebo nechvalně proslulá Multipla vytvářely dekády italského vývoje, kter...
 Za 75 let svojí historie se Ferrari stalo symbolem luxusu a rychlosti. Značka se pyšní tituly vítězů Formule 1 i šampionů mistrovství světa automobilů. Za vše přitom může osoba, se kterou je historie...
Možná nejznámější německá automobilka BMW neměla na růžích ustláno. Dnes ji bereme jako symbol pohodlí a luxusu, během historie ale prošla mnoha změnami a několikrát pozastavila výrobu. Jak se psala h...
Česká automobilka Škoda Auto a.s. je v současné době největší zaměstnavatel na území naší republiky a sbírá prvenství v žebříčku nejvíce prosperujících firem u nás. S mladoboleslavskou automobilkou se...