/f/124222/1999x1336/cb2eb2a5c5/start_ecorally.png)
Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.
Co je ecoRally a v čem se liší od klasické rally
Popularita ecoRally nabývá na síle díky snazší dostupnosti široké veřejnosti. Stačí, abyste byli držiteli řidičského průkazu a měli k dispozici elektromobil s běžným pojištěním pro provoz na pozemních komunikacích.
Zásadním rozdílem mezi klasickou rally a ecoRally je, že nepotřebujete uzavřené tratě. Závod se odehrává v běžném provozu a podmínkou je dodržování silničních pravidel. Posádka se ale musí vypořádat s řadou úkolů, které přinášejí spoustu adrenalinu navzdory rychlostně mírnější jízdě. Například, auto musíte bez ohledu na komplikace v běžném provozu udržet v tempu tak, abyste splnili itinerář tratě a v kontrolních místech byli na desetiny sekundy přesně.
Celkový výsledek ovlivňují trestné body, rychlost i spotřeba
Adrenalinem je i v dodržování rychlostního průměru na trase měřených úseků, a především tlak nenasbírat trestné body. Ty posádce hrozí, když se odchýlí od ideálně stanoveného času, zabloudí, což se na těchto tratích stává často, a nebo neprojede měřeným bodem.
Podrobný itinerář, neboli roadbook, obdrží navigátor pouhých 15 minut před startem každé etapy, aby neměl čas připravit si celou trasu podle mapy.
Další penalizace je za nedodržování pravidel silničního provozu. Auta jsou proto sledována přes GPS a například za překročení maximální povolené rychlosti dostává posádka stovky trestných bodů. Takže piloti, radím, mějte „lehkou nohu“!
Celkový výsledek ovlivňuje i spotřeba. Pokud dokážete jet úsporněji, můžete naopak nějaké trestné body smáznout.
/f/124222/1999x1334/11e32d0b00/plan-cesty.png)
Češi ve světovém poháru FIA a Monte Carlo 2025
V celosvětovém měřítku má ecoRally svůj vrchol v podobě světového poháru, který se podobně jako klasická rally jezdí na různých kontinentech. A Češi jsou v této disciplíně motoristického sportu nejlepší! Posádka Michal Žďárský a Jakub Nábělek vyhrála poslední dva ročníky a v letošní sezóně také bojuje o titul. Oba Češi už zažili předávání trofeje od Mezinárodní motoristické federace FIA během galavečera společně s vyhlašováním mistrů světa ve formuli 1 a v rally.
Moje posádka se s vozem DS3 e-Tense zúčastní od 15. do 18. 10. závodu Světového poháru v ecoRallye e-Rallye Monte Carlo 2025. Jak obstojíme v závodě, který se pojede nejen v okolí Monte Carla, ale projede i francouzskými Alpami a italskou riviérou, se dozvíte na našich sociálních sítích a v dalším článku tady na blogu.
/f/124222/1600x1067/9d4fed7997/posadka-s-vozem.png)
V Česku se jezdí pod hlavičkou Autoklubu ČR Mezinárodní mistrovství v ecoRally, které obsahuje šest podniků. Hned ten první v roce, pořádaný v Českém Krumlově, je součástí zmíněného světového poháru.
Zapojit se můžete i vy
Možná to teď vypadá, že jsou tyto závody jen pro vyvolené, ale skutečnost je úplně opačná. Zúčastnit se může opravdu každý, stačí vlastnit řidičský průkaz, mít k dispozici pojištěný elektromobil a přihlásit se do kteréhokoliv domácího podniku. Přihláška do závodu stojí od 2 000 Kč.
Auta pro soutěž nejsou nijak upravena, jen musí mít platné pojištění, což kontrolují pořadatelé při přejímkách. To ale není žádný náklad navíc, protože povinné ručení k vozu musíte mít uzavřené ze zákona a havarijní pojištění je dobrá volba i pro běžné používání. Takže vzhůru za novými zážitky a inspirací!
/f/124222/1600x400/2c35bc5881/povinne-ruceni-banner.png)
/f/124222/1999x1336/cb2eb2a5c5/start_ecorally.png)
/f/124222/1000x667/41e22766ef/elektromobilita-v-cr.jpg)
/f/124222/849x281/d1cf467fa2/zaznam-o-dopravni-nehode-1.jpg)
/f/124222/2000x1333/320ec7fc25/bouracka.jpg)
/f/124222/1600x600/6d0797b1fa/klik-kdo-hlasi-nehodu-pojistovne.webp)
/f/124222/1600x600/ede77fb65f/klik-cervene-auto.webp)
/f/124222/1206x898/ed4ab948bc/pes_v_aute.jpg)
/f/124222/2000x1335/ed9b8adfd1/celorocni-pneumatiky.jpg)
/f/124222/1000x667/41e22766ef/elektromobilita-v-cr.jpg)
/f/124222/5692x3761/6d6490c1ef/kola-na-strese.webp)
/f/124222/1600x600/258438bff7/klik-allrisk-pojisteni.webp)