Ambasador Klik.cz vyráží na cestu kolem světa v Tatře 603 z roku 1959. Cílem Robot Expedice je zdolat 16 tisíc kilometrů a přivézt česká a japonská historická vozidla na výstavu Expo 2025 v Ósace.
Sedm posádek bude putovat bezmála měsíc, a to přes hory, pouště, ale i přes světové metropole. Na životní výpravu se vydají již tuto sobotu 21. června z Hradčanského náměstí.
„Vy pojedete z Prahy do Japonska autem, a ještě k tomu šedesát let starým? To jste se zbláznili, ne!“ Tak tuhle větu slýchám snad každý den. Ano, opravdu je to tak, společně se šesti dalšími posádkami vyrážíme na svou životní cestu, která povede z Prahy do japonské Ósaky. Zajímá vás, jak nás to napadlo? Tak já vám to povím.

Navazujeme na legendární expedici z roku 1970
Vedoucí Robot Expedice Josef Zajíček je obrovský fanoušek do aut. Kromě toho, že vlastní závodní okruh Autodrom Most a hodinářskou manufakturu ROBOT, tak pořádá událost jménem Czech Oldtimer Express.
Jde o týdenní cestu s automobilovými veterány, při které zhruba padesát vozů týden putuje po zajímavých koutech Evropy. Jsou z toho úžasné zážitky, jenže ujet přes 2,5 tisíce kilometrů po starém kontinentu není velká výzva. Proto je tu Robot Expedice.

O té Josef Zajíček sní od doby, kdy se dozvěděl o cestě čtyř českých turistů, kteří se v roce 1970 vydali na první Expo v Ósace pěšky a stopem (Expedice Sakura 1970). Rozhodl se tak na tuto odvážnou výpravu navázat. Stále tam ale chybí jeden díl skládačky, proč se jede veterány?
„Mám rád české vozy a české výrobky. Chceme ukázat, že Česká republika vždy měla a stále má světu co nabídnout. Expedice ROBOT je nejen cestou, ale také poselstvím o naší účasti na světové výstavě v Ósace a její podporou,“ řekl Zajíček, kterému dělám spolujezdce v Tatře 603 z roku 1959.

Bez úprav by to nešlo
Aby naše Tatra 603 těch 16 tisíc kilometrů zvládla, museli jsme ji řádně připravit. Na první pohled je jasné, že úprav není málo a mnoho dalších se jich skrývá pod kapotou.
Jako první jsme řešili bezpečnost.
Původní přední lavici jsme vyměnili za sportovní sedačky s čtyřbodovými pásy. Na svém místě nezůstala ani zadní sedadla. Ty jsme z Tatry vyndali a vytvořili si tak velký zavazadlový prostor pro bagáž a náhradní díly.

Historie protkaná moderní technikou
Mysleli jsme také na komfort. Kdo Tatru 603 zná, tak ví, že manuální řazení se nachází pod volantem a je poměrně komplikované. Jelikož s naší expediční „šestsettrojkou“ budeme jezdit i v husté městské dopravě, rozhodli jsme se kulisu řazení přesunout na podlahu, pohodlně jako to mají běžná auta.
Kromě toho jsme kompletně vyměnili elektroinstalaci a kabinu vybavili hned několika dobíjecími porty USB a USB-C. Na palubní desce máme dokonce dotykový displej s navigací a rádiem, abychom měli mapu neustále před očima a mohli si nekonečnou jízdu zkracovat hudbou.
Spotřeba a dojezd
Kromě toho máme LED žárovky v předních světlometech, efektivnější systém chlazení motoru, odolnější spojku v převodovce, moderní pneumatiky a především větší palivovou nádrž, která pojme až 150 litrů benzínu. Zdá se to hodně, ale věřte, že bychom ji potřebovali ještě větší.
Při prvních testovacích jízdách jsme přišli na to, že vzduchem chlazený vidlicový osmiválec s výkonem zhruba 100 koní spotřebuje 20 litrů na sto kilometrů. To znamená, že na jedno natankování ujedeme 750 kilometrů. Benzin tak budeme muset doplňovat každý den, jelikož plánujeme ujet přibližně tisíc kilometrů denně.

Technické problémy, vedra a státní hranice
Na takovéto expedici se může stát zkrátka cokoliv, ale snažíme se být na vše připraveni. I proto s námi jede velice šikovný dvoučlenný servisní tým, který veze dodávku s těmi nejnutnějšími náhradními díly. Nicméně mohou nastat situace, při kterých ani ten nejlepší mechanik nic nezmůže, například příliš vysoké teploty.
Během naší cesty pojedeme přes místa, kde v červenci bývají teploty přes 40 °C. To přináší hned několik komplikací. Zaprvé bude trpět motor, který je chlazený vzduchem a je tudíž náchylnější na přehřátí. Zadruhé budeme trpět my. Naše Tatra 603 nemá klimatizaci ani pořádnou ventilaci. To znamená jediné - buď to nějakým způsobem zvládneme, nebo si přehodíme režim, pojedeme přes noc a během dne budeme odpočívat.
Jaké další komplikace mohou nastat?
Další komplikace mohou nastat na hraničních přechodech. Pokud si myslíte, že můžete pouze sednout za volant a objet celý svět, tak jste na omylu. My pojedeme přes 11 zemí (Česko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Gruzii, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čínu, Jižní Koreu a Japonsko), a každá má svá specifika. Například běžný člověk nemůže po zemi překročit hranici mezi Gruzií a Ázerbájdžánem - hraniční přechod je od roku 2020 uzavřený.
Museli jsme si tak přes ambasádu zařídit speciální výjimku, což nebylo vůbec jednoduché a ani přesto nemáme stoprocentní jistotu, že nás vojáci a policie na své území doopravdy pustí.
Problémy ale mohou nastat na jakémkoliv jiném hraničním přechodu, tedy snad kromě Číny, kde nás na hranicích přivítá čínská agentura, která by nás měla celou zemí provést, zařídit nám řidičské průkazy a registrační značky. Jenže to není zadarmo. Částka za tuto službu se pohybuje ve stovkách tisíc korun.

Sedm statečných vyráží na cestu 21. června
Kromě Tatry 603 se startovním číslem 1 se ROBOT Expedice zúčastní šest dalších veteránů. Číslo 2 na svém boku poveze Toyota Celica ST z roku 1977 (posádka Lubomír Pešák a Ivan Uher). Za ní pojedou dvě Škody Octavia z roku 1961 a 1962 (Ivo Tůma, Radek Toman a Alois Krejčí, Alois Krejčí mladší). V těsném závěsu bude Škoda 100 (Jan Drbohlav a Václav Dědek) a Škoda 120 (Miroslav Kuchár a Mikuláš Koščo). Vláček pak uzavře legendární Ford Mustang z roku 1966, ve kterém budou sedět Dalibor Šebek a Martin Novotný.
Akce se zúčastní i prezident České republiky Petr Pavel a další významné osobnosti.
Kromě toho se na startu objeví slavná Tatra 87 Hanzelky a Zikmunda zapůjčená ze sbírek NTM Praha. A pokud nemůžete dorazit osobně, můžete si alespoň pustit online přímý přenos, který je dostupný zde:
https://www.czecholdtimerexpress.cz/expedice-osaka
https://www.youtube.com/live/nQiE1TlwUD4