test

Co je rychlostní index pneumatik a jak ovlivňuje vaši jízdu?

19. 2. 2025 | Aktualizováno: 5. 11. 2025
|
Délka čtení: 4 min.

Rychlostní index pneumatik mnoho řidičů vůbec nezná. Přesto se jedná o klíčový parametr ovlivňující stavbu pneumatiky a některé jízdní vlastnosti vozidla. Kde rychlostní index pneumatik najdete a co vůbec znamená? Vše představíme a uvedeme na pravou míru.



Nejde jenom o rychlostní index pneumatik. Někteří logicky namítnou, že známe i hmotnostní index pneumatik, přestože spolu tato čísla nesouvisí. I na tento parametr a pro někoho další neznámé číslo na boku pneumatiky se podíváme v článku.

Rychlostní index pneumatik pod lupou

Na boku pneumatik se nachází několik čísel. O některých už na blogu píšeme a řidiči je dobře znají. Jde například o průměr ráfku a velikost pneu. Právě třetí a poslední kombinace znaků skrývá oba indexy. Takto je to například u oblíbené velikosti 195/65 R15 91H.

  • 195/65 – jmenovitá šířka pneu a poměr mezi výškou bočnice a šírkou pneumatiky

  • R15 – typ pneumatiky a průměr kola v palcích

  • 91H – hmotnostní (91) a rychlostní index pneumatiky (H)

Tip! I přes aktuální stav českých vozovek musíte mít platné povinné ručení. Srovnejte si ceny pojištění automobilu a neplaťte ani korunu navíc.

Co znamená písmeno na konci označení pneumatiky? Jde o zmiňovaný rychlostní index pneu, tedy maximální doporučenou rychlost vhodnou pro danou pneumatiku. Jinými slovy nám rychlostní index pneu říká, jak rychle může řidič na daných kolech jet.

Rychlostní index vyjadřuje písmeno. Jakou maximální rychlost písmena znamenají ukazuje rychlostní index tabulka.

Hledat:

Označení

Maximální rychlost

Označení

Maximální rychlost

A1-A8

5-40 km/h

N

140 km/h

B

50 km/h

P

150 km/h

C

60 km/h

Q

160 km/h

D

65 km/h

R

170 km/h

E

70 km/h

S

180 km/h

F

80 km/h

T

190 km/h

G

90 km/h

U

200 km/h

J

100 km/h

H

210 km/h

K

110 km/h

V

240 km/h

L

120 km/h

W

270 km/h

M

130 km/h

Y

300 km/h

Jaké písmeno najdeme na gumách nejčastěji? Běžný je rychlostní index H, tedy max. rychlost 210 km/h. Nezřídka ale objevíme i rychlostní index T (190 km/h) a rychlostní index W (270 km/h). Pravdou zůstává, že legálně této maximální rychlosti dosáhnete na okruhu nebo německé dálnici.

Rychlostní index pneumatik a STK

Hraje rychlostní index roli při STK? Většina techniků ho kontroluje. Důležité je mít index vyšší než maximální rychlost vozidla v technickém průkazu. Většina techniků ale případný rozpor neřeší.

O indexu se mluví jako o povinném minimu – pneumatiky by měly snést maximální rychlost vozidla. Vyšší rychlostní index pneumatik a STK se příliš neřeší. Problematické může být pojistné plnění, protože se pojišťovny drží vyhlášky říkající, že rychlostní kategorie vozidla musí být stejná jako rychlostní index.

Jediný případ, kdy nevadí nižší rychlostní index než maximální rychlost vozidla, jsou zimní pneumatiky. U nich se předpokládá, že řidiči jezdí pomaleji než maximální rychlostí, a proto stačí pneumatiky s indexem o jeden řád nižší.

Vliv rychlostního indexu na jízdu

Jak ovlivňuje rychlostní index vlastnosti vozidla? Sám o sobě nijak. Kostra, vzhled a stavba pneumatiky zůstávají stejné. Jízdní vlastnosti se proto nijak výrazně nemění. Liší se ovšem rozdíl v tuhosti dezénového bloku a použité směsi v blocích.

Pneumatiky s vyšším indexem se tolik nepřehřívají a nedeformují.

Při krátké jízdě po městě rozdíl nepoznáte. Pokud ale, čistě teoreticky, vyrazíte na německou dálnici a řítíte se rychlostí přesahující index, riskujete defekt a nehodu.

Hmotnostní index pneumatik

Druhý zmiňovaný se někdy označuje jako nosnostní index nebo zkratkou LI (load index). Najdeme ho před písmenem, který označuje maximální rychlost pneu.

Hmotnostní index pneumatik je zásadní pro bezpečný provoz vozidla. Označuje nosnost jedné pneumatiky. Do té se přitom počítá vozidlo, posádka i případný náklad. Ty by neměly přesáhnout součet všech nosností pneumatik, jinak hrozí poškození a následný defekt.

Hmotnostní index pneu tabulka

Hmotnostní index vyjadřuje číslo od 50 do 124. Jelikož by kompletní tabulka byla vyčerpávající, pro názornost hmotnostní index pneumatik rozlišujeme po pěti.

Hledat:

Označení

Maximální hmotnost v kg

Označení

Maximální hmotnost v kg

50

190

90

600

55

218

95

690

60

250

100

800

65

290

105

925

70

335

110

1060

75

387

115

1215

80

450

120

1400

85

515

124

1600

Jaký hmotnostní index mají nejprodávanější pneumatiky? U populárních 185/60 R14 82T vidíme, že maximální hmotnost na pneumatiku je 475 kg (a rychlost 190 km/h). Další oblíbená velikost – 195/65 R15 91H – vydrží 915 kg a maximální rychlost 210 km/h.

Vyšší nosnost mají SUV a dodávky. Pneu na SUV 235/65 R17 108H už snesou více – 1.000 kg a 210 km/h.

U dodávek se navíc setkáme se dvěma indexy oddělenými lomítkem – například 215/65 R16 C 109/107R. Číslo před lomítkem v tomto případě platí pro klasickou nápravu. Hodnota za lomítkem určuje maximální nosnost pneumatiky v dvojmontáži.

Některé pneumatiky nesou také označení XL (případně RF – reinforced). Je to zkratka označení extra load. Tyto pneumatiky unesou větší zatížení než běžné pneu ve stejném rozměru. Obvykle mají zesílený podklad běhounu, lepší uložení dezénových bloků a zesílenou bočnici.

Musím dodržet rychlostní index pneu?

Vraťme se ještě zpět k rychlostnímu indexu. Jak moc je pro řidiče závazný? Pokud nemáte starší modely pneumatik s nízkým indexem, teoreticky ho vůbec nemusíte řešit. Maximální rychlost na dálnici totiž stanovuje zákon na 130 km/h a pneumatiky běžně mají vyšší rychlostní index.

Jde tak o odpovědnost jednotlivce. Rychlostní index ale nepodceňujte. Pneumatika by ale nikdy neměla mít nižší maximální rychlost než tu v technickém průkazu.

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.