Dopravní statistiky uvádějí, že v roce 2023 se stalo 95.000 dopravních nehod. Zhruba 2.000 z nich přitom provázelo vážné nebo smrtelné zranění. Kdo za ně mohl a potvrzují statistiky Ministerstva dopravy, že žena za volant nepatří?

Ženy za volant ve skutečnosti usedají již od počátku motorismu. Za všechno mluví příběh Mary Andersonové, která se podivovala tomu, že řidiči při dešti vystrkují hlavu ven. 10. listopadu 1903 si proto patentovala ručně ovládaný stěrač, jehož variace nám usnadňují řízení dodnes.

Koho potkáme za volantem častěji?

Ženy si dělají řidičák na auto zhruba stejně často jako muži a to v poměru 60:40 ve prospěch mužů. Pro řadu z nich ale kontakt s automobilem závěrečnými zkouškami končí. S přibývajícím věkem ženy za volant usedají stále méně často a ve věkové kategorii jich už je jen čtvrtina.

Podíváme-li se ale na skupinu aktivních řidiček, zjistíme, že ženy za volantem nejsou nic zvláštního. Zhruba čtvrtina z nich si první auto pořizuje už před dvacátým rokem života. Ve třiceti už má vlastní auto většina z nich, představuje pro ně pohodlí a nezávislost na hromadné dopravě.

Co něžné pohlaví zajímá při výběru auta? Navzdory všem pověrám to není barva, ta zajímá jen polovinu z nich. Nezajímá je ale ani motorizace. Důraz kladou na doplňkovou výbavu, vyhřívání sedadel a v neposlední řadě také na síť servisů dané značky.

muž za volantem

Žena za volantem – postrach silnic?

Přestože je žena za volantem často mytizována, většina společnosti se shoduje na tom, že se o žádný postrach na silnici nejedná.

Muži jsou naopak při řízení mnohem agresivnější, rádi závodí a odpovídají za více než dvě třetiny dopravních nehod.

V roce 2023 ženy způsobily pouze 17,3 % dopravních nehod, zatímco muži se postarali o zbytek. Nutno podotknout, že v obou genderových skupinách převažují řidiči a řidičky ve věku 25–34 let.

povinné ručení cena
Tip! Srovnejte si pojištění auta během chvilky. Zjistěte, kde ho mají nejlevnější a jaké asistenční služby zahrnuje. Zdarma, nezávazně, online.

Muži častěji porušují předpisy a to včetně jízdy pod vlivem alkoholu. Řidičů pod vlivem je o třetinu více než řidiček. Co se týče dopravních nehod, ženy za volantem nejčastěji bourají z těchto důvodů:

  • Nedání přednosti
  • Nevěnování se řízení (mobilní telefon)
  • Nedodržení bezpečné vzdálenosti

Ženy za volantem umírají častěji

Jednu pozitivní statistiku ale doplňují černá čísla. Důvod, proč jsou ženy častěji obětí smrtelných nehod, spočívá v jejich nákupním chování. Mají rády menší a lehčí auta, kde hrozí smrt nebo těžké zranění s až o 30 % vyšší pravděpodobností.

Odborníci se také shodují, že s černou statistikou souvisí i anatomie. Stavba ženského těla se od toho mužského liší, zejména pak v oblasti krční páteře, která je na ženském těle křehčí a při prudkém nárazu absorbuje většinu kinetické energie.

Projekt Ženy za volantem

Přibližně třetina žen se setkala s posměšky kvůli pohlaví. Často se tak potýkají s psychickým blokem, který si s sebou v některých případech nesou už z autoškoly. Tomuto problému se věnuje projekt Ženy za volantem, který pomáhá ženám s těmito odstrky bojovat.

Projekt Ženy za volantem kombinuje dvě části, ve kterých řidička komunikuje s lektorkou a psycholožkou:

  • Praktické zdokonalení jízdy
  • Psychologický koučink
Během první schůzky se žena za volantem zpovídá lektorce–psycholožce. Jízda slouží jako vstupní pohovor, na jehož základě se analyzují problémy a vypracovává tréninkový plán. Ten se skládá z jízd i sezení s terapeutkou. Nejedná se ale o autoškolu, vše nabývá spíše podoby fitness tréninku pod vedením zkušené trenérky.

Projekt je určený pro ženy za volantem, které:

  • mají čerstvý řidičský průkaz a chtějí získat jistotu,
  • delší dobu neřídily a chtějí se dostat zpět do formy,
  • mají strach z řízení v hustém městském provozu,
  • jsou těhotné nebo mají děti a chtějí vědět, jak je v autě ochránit,
  • bojí se jízdy ve snížené viditelnosti,
  • zažily dopravní nehodu a bojí se řízení,
  • jezdí v zaměstnání na neznámá místa,
  • věří, že jsou dobré řidičky a chtějí zkusit sportovní jízdu,
  • si chtějí umět poradit s nepříjemným spolujezdcem,
  • chtějí vědět, jak na tom jsou.

Jak ženy za volantem vidí samy sebe?

Nikoho nepřekvapí, že se samy ženy nepovažují za excelentní řidičky. Na silnicích je obvykle provází rozvaha, kterou občas doprovází roztržitost a nepředvídatelné řešení situací. Za výborné se považuje méně než čtvrtina žen, které pravidelně usedají za volant.

Překvapí fakt, že 19 % z nich o sobě tvrdí, že neumí řídit. Řidičský kurz dostaly jako dárek a od té doby za volant neusedly, případně řídí pouze zřídka.

Ženy za volantem ale potkáváme stále častěji. Ať už se jedná o kurýrky přepravních služeb, šoférky autobusů, ale také řidiček kamionů. Svědčí o tom i populární YouTube účet Amazonka Truck, který představuje, jak žije žena za volantem.

Je žena za volantem riziková skupina?

Statistiky Ministerstva dopravy mluví jasně. Ženy neřídí o nic hůře než muži. Zároveň ale nejde o nijak unikátní řidičky. Stejně jako všude hraje hlavní roli osobní odpovědnost a přizpůsobení řízení vlastním zkušenostem.

Přesto se stávají terčem nemístných poznámek a vtipů, což u některých snižuje jejich sebevědomí. Zamysleme se sami nad tím, zda považujeme ženy za volantem za plnohodnotné kolegyně na silnicích, nebo na jejich nedokonalost při řízení upozorňujeme častěji (a raději).

Do rizikových skupin tak lze zařadit stejně muže jako ženy. Ve skutečnosti totiž hraje roli věk a řidičské zkušenosti. Na bezpečnost na silnicích by tak měly myslet všichni stejně bez ohledu na pohlaví. Stačí totiž chvíle nepozornosti a neštěstí je na světě.