test

Cesta do Ósaky: Problémy s dronem v Ázerbájdžánu. Hrozilo mi vězení!

3. 7. 2025
|
Délka čtení: 7 min.

V rámci Robot Expedice zastávám místo novináře. Abych měl pěkné záběry z cest, vozím s sebou malý dron s kamerou. Jeho vlastnictví mě však mohlo stát kriminál. Měl jsem štěstí, že za mnou stálo české velvyslanectví.

Tatrou 603 do Japonska

21. června z Prahy odstartovala výprava sedmi historických automobilů, které míří do japonského města Ósaka, kde se koná světová výstava Expo 2025.

Na cestu dlouhou 16.000 kilometrů se vydala československá limuzína Tatra 603 z roku 1959, dvě Škody Octavia z počátku 60. let, Škoda 100 a o pár let mladší Škoda 120. Svou domovinu jede navštívit také Toyota Celica ST z roku 1977 a kolonu expedičních vozů uzavírá Ford Mustang ročníku 1966.

Servisní doprovod pak starým autům dělá moderní Mercedes-Benz Sprinter.

Na dobrodružnou výpravu se vydalo celkem 16 účastníků. Mezi nimi jsem i já, Robin Běhal - čtyřiadvacetiletý automobilový novinář a ambasador Klik.cz. Mým úkolem je Robot Expedici dokumentovat a vtáhnout diváky do našeho epického putování přes půl planety. Do Japonska jedu ikonickou Tatrou 603 společně s vedoucím expedice Josefem Zajíčkem. Ta má pod kapotou benzínový motor V8 o objemu 2,5 litru s výkonem zhruba 100 koní.

Projeli jsme neprůjezdné

Naše trasa do Japonska vede přes 12 zemí (z nečekaných důvodů musíme vynechat Uzbekistán), což s sebou přináší jistá rizika a komplikace. Z politických důvodů jsme se chtěli vyhnout Rusku.

Zvolili jsme jižní cestu přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Bulharsko, Turecko, Gruzii, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čínu a Jižní Koreu.

Pokud sledujete zahraniční politiku, tak zřejmě víte, že některé jmenované státy mezi sebou nekamarádí. Příkladem je Gruzie a Ázerbájdžán. Ty sice spolu nejsou ve válečném stavu, ale kvůli migraci zůstala gruzínsko-ázerbájdžánská hranice i po skončení pandemie Covid-19 uzavřena. Aktuálně tak mezi státy mohou projíždět pouze vozidla nákladní dopravy.

  • Do Ázerbájdžánu mohou turisté cestovat pouze letecky. Ostatní způsoby dopravy vyžadují speciální povolení - diplomatickou nótu.

My jsme s tím dopředu počítali a jako oficiální expedice se záštitou českého i slovenského prezidenta, ministerstva zahraničí, obchodu a průmyslu jsme si vyžádali diplomatickou nótu od místního ministerstva vnitra, která nám umožnila vstup do Ázerbájdžánu pozemní cestou. Přesto to byl dlouhý proces, který zabral více než tři hodiny.

Dron na natáčení udělal velký rozruch

Celníci na gruzínské straně si nejdříve ověřili naše doklady a spojili se s ázerbájdžánskou stranou, jestli o naší expedici vědí. Pak provedli pasovou kontrolu a zběžně nám prohledali auta. Po zhruba hodině čekání nám dovolili opustit území Gruzie.

Pak přišel ten největší oříšek. Vstup do Ázerbájdžánu. Celníci oblečeni ve vojenských úborech nás vyhnali z auta a požadovali naše doklady. Zároveň si vyžádali diplomatickou nótu.

Následně to probíhalo stejně jako na každém jiném hraničním přechodu. Jen zde nebyl nikdo jiný kromě nás. Bylo to velmi neobvyklé. Zároveň proces trval výrazně déle. Naštěstí pracovníci k nám byli milí a vřelí.

Pomocí rentgenu nám prohledali velká zavazadla a v početném týmu nám zkontrolovali kabiny všech expedičních vozů. Nenarazili na nic, co by jim vadilo.

Tedy až do chvíle, než se Josef Zajíček zmínil o tom, že ve svém batohu mám dron. Ten u sebe nosím vždy, když cestuji, jelikož díky němu dokážu pořídit úchvatné záběry z ptačí perspektivy. Jakmile jsem malý dron DJI řady Mini (vážící pouze 250 gramů) ukázal, celníkům se z tváří vytratil úsměv a začali na sebe pokřikovat. Vypadalo to, že nevědí, co se mnou mají dělat. Jeden z nich mi z rukou vzal cestovní pas a strčil si ho do kapsy. Odběhl do budovy a začal telefonovat.

Tip! Srovnejte si ceny povinného ručení během chvilky a zbytečně nepřeplácejte na pojistném. Zdarma, nezávazně, online.

Vyhrožovali mi vězením

Po zhruba hodině čekání se vrátil a začal mi svou řečí cosi vysvětlovat. Pár členů expedice naštěstí umělo rusky, takže se s celníkem aspoň trošku dorozuměli. Chtěl po mně originální obal od dronu. Moc jsem nechápal, proč ho po mně vyžaduje. Když jsem mu vysvětlil, že ho u sebe nemám, byl ještě více nervózní. Neustále říkal: „Bag, bag, bag, box, box...“. Pochopil jsem, že chce něco, do čeho dron uložím. Nabídl jsem mu svůj kufr s oblečením. Ten odmítl. Stejně reagoval i na plastovou krabičku.

Nakonec mi vzal batoh, ve kterém jsem dron přenášel, vyndal mi z něj všechny věci a požádal mě o igelitovou tašku. Do ní strčil batoh a nákupní tašku, ve které jsem si původně vezl svačinu, zapečetil třemi papírovými nálepkami s razítkem. Pak vzal telefon a pomocí překladače mi napsal zprávu:

  • „Pokud se pečeť roztrhne nebo bude taška jakkoliv poškozena, budeš mít velký problém.“ Potom, co jsem si vzkaz přečetl, mi celník dal do ruky igelitku s dronem a vrátil mi pas.



Pár minut poté přišla zpráva z české ambasády v Baku, ze které bylo jasné, že jde o vážnou věc.

„Pašování dronů do Ázerbájdžánu je přísně zakázané. Pokud při výstupu ze země bude pečeť poškozena, jde o trestný čin, zatknou vás a půjdete na tři roky do vězení. Zákony jsou v tomto ohledu striktní. Berte to prosím na vědomí. Pečeť byla jedinou možnou variantou, aby vám dron na hranici nezabavili.“

To stejné mi osobně sdělil i konzul z českého velvyslanectví. Také mi vyprávěl relativně nedávný příběh o tom, že český turista nevědomky překročil hranice Ázerbájdžánu a na dlouhou dobu skončil za mřížemi.

Drony jsou v Ázerbájdžánu zakázané kvůli válečným konfliktům z minulosti. Drony, neboli bezpilotní letouny, armády používají ke špionáži a také k přímým útokům.

Robin Běhal

Robin Běhal

Byl to opravdu nepříjemný zážitek

Poté, co jsem si vyslechl rizika, jsem tašku s dronem uklidil za sedadla a od té doby jsem se zavazadla s pečetí ani nedotkl. I tak jsem měl ale strach, aby se igelitka na nerovnostech o něco nerozedřela.

Naštěstí v Ázerbájdžánu jsme byli pouze 24 hodin.

Druhý den jsme jeli do přístavu nedaleko Baku, kde mě čekal obávaný výstup a osudová celní kontrola. Zpočátku šlo všechno hladce. Třikrát mi kontrolovali cestovní pas kvůli lístkům na loď a nikdo se na dron nezeptal. Už jsme byli skoro na trajektu přes Kaspické moře. Těsně před naloděním nás však zastavil celník. Museli jsme s ním jít do místnosti, kde si nás vyfotografoval. Byl jsem poslední na řadě.

Jakmile mi naskenoval cestovní pas a vyfotografoval si mě, zvedl do ruky mobil a začal telefonovat. Řekl mi, ať chvilku počkám. Vzal si můj pas do kapsy a odešel. Zhruba hodinu se radil s ostatními celníky. Bylo to tady, chtěli vidět dron.

Když jsem z auta vytáhl igelitovou nákupní tašku, koukali na mě jako na blázna. Řekli mi, ať ji otevřu. Já odmítl a zapečetěný balík jsem jim podal. Chtěl jsem, aby si ho otevřeli sami. Ještě že jsem tak udělal, jelikož jeden z celníků rychle přiběhl a řekl, že se to musí nejdříve vyfotografovat.

Zdokumentovali si zabalený dron a po dalších zdlouhavých telefonátech mi konečně vrátili můj cestovní pas. Podle jejich výrazu to vypadalo, že nic podobného tu ještě neřešili.

Z toho plyne jednoduché poučení: Pokud cestujete do Ázerbájdžánu, dron si s sebou neberte. Vyhnete se tak spoustě komplikací a nebudete riskovat kriminál.

  • Robin Běhal: Jsem automobilový novinář a ambasador Klik.cz. Moje kariéra motoristického novináře odstartovala už v osmnácti letech. Tedy hned poté, co jsem získal řidičský průkaz. Už od samého začátku jsem měl jasno - mojí vášní jsou auta. K nim jsem si našel cestu skrze amatérské motokárové závody. Zkušenosti ze závodní trati jsem implementovat do testů běžných aut, které jsem od roku 2019 vydával na webu Autosalon.TV. V nedávné době jsem se stal také šéfredaktorem online magazínu Autoweb.cz. Kromě redaktorské činnosti se věnuji i tvorbě videoobsahu na sociálních sítích Bratři v Autě. Můžete mě také vidět na televizních obrazovkách v pořadu Autosalon.TV, kde občas vystupuji jako moderátor.

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.