Asistent jízdy v pruhu: Užitečný pomocník nebo zbytečné omezení?

2. 4. 2025
|
Délka čtení: 4 min.

Tento asistent řidiči vypínají, přitom jim může zachránit život. Jaká je pravda o systému udržování jízdního pruhu?


Moderní auta jsou plná asistenčních a bezpečnostních systémů, které mají řidičům pomáhat. Ovšem velká část z nich se před jízdou vypíná, a mezi ty nejčastější patří asistent jízdy v pruhu, neboli Lane Assist.

Ten je dnes součástí takřka všech novějších aut a podobně jako politika, rozděluje společnost na dva tábory. Někdo na něj nedá dopustit, jiní ho po pár kilometrech vypínají.

Je to skutečně užitečný bezpečnostní prvek, nebo jen další otravný systém, který nás nutí bojovat s vlastním autem? Na to dnes zkusíme najít odpověď.

Kde se vlastně asistent v jízdním pruhu vzal?

Poprvé se asistent objevil v roce 1992 u Mitsubishi Debonair. Byl to tehdy spíš experiment než něco, co by lidé běžně používali. Skutečný rozmach přišel až o dekádu později.

Nissan v roce 2001 a Toyota v roce 2002 nabídly pokročilejší verze, které nejen upozornily řidiče na vyjetí z pruhu, ale dokonce auto jemně navedly zpět.

Od té doby se technologie rychle šířila a dnes ji najdeme takřka v každém modelu. Od nejdražších SUV, po nejlevnější hatchbacky. Prsty v tom má Evropská unie, která v roce 2024 nařídila, že systém nouzového udržování v jízdním pruhu (Emergency Lane Keeping System, ELKS) musí mít povinně všechna nová vozidla.


Tip! Na každé auto musíte mít platné povinné ručení. Srovnejte si ceny pojištění automobilu a neplaťte ani korunu navíc. Nezávazně, online, zdarma.

Jak asistent jízdy v pruhu funguje?

Než si odpovíme na otázku, zda má nebo nemá smysl, pojďme si asistent představit. Jde o bezpečnostní systém, který má zabránit řidiči, aby omylem nevyjel ze svého jízdního pruhu.

Řidiči se mohou v automobilech setkat se dvěma druhy tohoto asistenta, které se od sebe liší svou funkcionalitou. První pouze varuje, druhý dokáže i jednat.

  • Varování při opuštění jízdního pruhu (Lane Departure Warning): Systém upozorní řidiče akustickým signálem, vibrací volantu nebo vizuálním upozorněním na palubní desce, pokud vozidlo neúmyslně opouští jízdní pruh - nejčastěji se s ním setkáte u starších modelů.

  • Asistent udržování v jízdním pruhu (Lane Keeping Assist): Pokročilejší systém, který pouze nevaruje, ale také aktivně zasahuje do řízení. Pomáhá udržet vozidlo v pruhu pomocí jemných korekcí volantu. Pokud je systém pokročilý, umí vůz udržet přesně ve středu mezi bílými čarami. Méně sofistikovaný asistent vůz pouze od bílých čar odráží.


V čem vám může asistent jízdy v pruhu pomoci?

Je tedy asistent udržování jízdního pruhu užitečný nebo ne? Problém je v tom, že ne všichni řidiči se s tímto systémem kamarádí.

Někdo má rád, když má plnou kontrolu nad autem a jakýkoli zásah elektroniky vnímá jako otravný.


Navíc, když vám auto chce "cuknout" volantem ve chvíli, kdy třeba jen trochu objíždíte překážku nebo se vyhýbáte výmolu, může to být fakt nepříjemné.

  • Podle průzkumu amerického institutu IIHS spousta řidičů asistenta vypíná, protože jim přijde přehnaně citlivý, nebo prostě nechtějí mít pocit, že se s autem „přetahují“.


Asistent je totiž u mnoha aut nastavený příliš citlivě a zasahuje do řízení i ve chvíli, kdy je to spíše na obtíž. Proto si ho řada řidičů před jízdou vypíná. Není to ale chyba?

I když je bezpečnostní systém občas otravný, může vám, věřte nebo ne, zachránit život.

Čísla hovoří jasně. Podle německého autoklubu ADAC je opuštění jízdního pruhu příčinou až 40 procent nehod. A tady přichází asistent jízdy v pruhu jako velký zachránce – může totiž výrazně snížit pravděpodobnost, že nechtěně sjedete ze silnice. Třeba když se zrovna nevěnujete řízení nebo dostanete mikrospánek.

Asistent jízdy v pruhu má na palubách aut své opodstatněné místo. Na dálnici při dlouhé cestě vám může pomoci předejít chybám způsobených únavou nebo nepozorností. Ve městě, v úzkých uličkách nebo v hustém provozu může být spíše na obtíž. Klíčem je vědět, kdy se vám hodí a kdy je lepší ho vypnout.

Stejně jako u všech moderních asistenčních systémů platí, že technologie je tu od toho, aby nám pomáhala, ne aby nás obtěžovala. Takže rozhodnutí, jestli to bude spíš kámoš nebo nepřítel, je nakonec na každém řidiči.

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.