Dotace na elektromobil pro podnikatele donedávna nabízely pouze Evropské fondy prostřednictvím dotačních programů. Od roku 2024 firmy a podnikatelé pořídí elektromobil díky penězům z Ministerstva průmyslu a obchodu. Jak fungují dotace na elektromobil pro firmy?

Nový dotační program Záruka elektromobility – I. Výzva spustilo Ministerstvo v březnu 2024. Navazuje tím na podobný program, ze kterého čerpaly obce, kraje a instituce. Jak mohou podnikatelé žádat o dotaci na elektromobil?

Co je dotace na elektromobil?

Jestliže mluvíme o dotaci, myslíme finanční pobídku státu k uskutečnění jisté činnosti – v tomto případě nákupu elektromobilu. Někdy se setkáte i s pojmem dar, což je ale poněkud zavádějící. Dotace na elektromobil má pevně daná pravidla a při jejich nesplnění o ni přijdete.

srovnání povinného ručení
Tip! Elektroauto potřebuje nejen nabíjení, ale i platné povinné ručení. Zjistěte, jaké pojištění je pro váš elektromobil nejvýhodnější. Srovnejte si možnosti rychle a snadno jedním klikem.

Na dotaci profitují obě strany. Podnikatel dostane peníze na rozvoj podnikání, stát podnikatele a firmy přiměje k tomu, aby respektovali jeho dlouhodobou strategii – například rozvoj elektromobility ve společnosti.

Dotace na elektromobil pro podnikatele má i další výhody. Firmy na ně uplatní zrychlené daňové odpisy, auta na elektrický pohon mají levnější povinné ručení a ušetří také na dálniční známce, která je zdarma.
Dálniční známka: Kolik stojí v roce 2024? | Klik.cz
Kolik česká dálniční známka v roce 2024 stojí? Kde ji koupit?

Dotace na elektromobil 2024

Kolik tedy letos dostanou podnikatelé a firmy na pořízení nového elektromobilu? Stát v programu Záruka elektromobility – Výzva I. vyčlenil slušný balík peněz, konkrétně 1.950.000.000 Kč, které rozdělil do dvou hromádek:

  • 1,65 miliardy Kč – pořízení nového elektromobilu nebo vozu na vodíkový pohon,
  • 300 milionů Kč – pořízení a instalace nabíjecí stanice.
💡
Systém dotace na elektromobil 2024 funguje stylem: Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Žádosti se otevřely v březnu 2024 a uzavřou se v momentě, kdy se vyčerpají peníze z balíčku, případně 30. 9. 2025. Prostor na fyzickou realizaci dotace (tj. pořízení elektromobilu a ukončení projektu) je do 31. 12. 2025.

Předmětem programu je dotace na elektromobil, případně příspěvek na pořízení automobilu s vodíkovým pohonem. Peníze dostanou výhradně majitelé firem a podnikatelé.

Výše dotace na elektromobil

Kolik peněz dostanou podnikatelé z dotace na elektromobil pro firmy? Poskytnutá výše financí se liší podle kategorie elektromobilu:

  • 200.000 Kč pro osobní elektromobily kategorie M1
  • 250.000 Kč pro lehké užitkové elektromobily kategorie N1
  • 300.000 Kč pro vodíkové vozy kategorie FCEV a nákladní elektromobily kategorie N2
Britská automobilka Arrival – netypický start-up | Klik.cz
Inovativní automobilka Arrival se zaměřila na komerční subjekty a brzy začala chrlit zajímavé koncepty, které oslovily i největší výrobce vozů.
Kromě peněz na elektromobil dostanou podnikatelé a firmy také prostředky na pořízení a instalaci nabíjecí stanice. I zde se setkáme s několika kategoriemi podle výkonu a typu proudu. Nabíjecí stanice na střídavý proud (AC) nabíjejí pomaleji než ty stejnosměrné (DC).
  • Až 50.000 Kč na jednu AC nabíjecí stanici
  • Až 100.000 Kč na jednu DC nabíjecí stanici s maximálním výkonem do 40 kW
  • Až 150.000 Kč na jednu DC nabíjecí stanici s maximální výkonem nad 40 kW
V optimálním případě žadatel získá 450.000 Kč na inovaci vozového parku a vybavení garáže nabíjecí stanicí.

V případě nabíječek je podmínkou jejich užívání výhradně žadatelem dotace – není je tedy možné používat jako veřejnou nabíjecí stanici například pro zákazníky.

jak na dotace na elektromobil

Jak požádat o dotaci na elektromobil?

Dotace na elektromobil 2024 shromažďuje Národní Rozvojová banka, která přijímá elektronické žádosti vyplněné prostřednictvím online formuláře na webových stránkách. Po vyplnění dotace přijde žadatelům XLS soubor, který odešlou na e-podatelnu NRB.

Povinnou součástí žádosti jsou dokumenty dokládající vhodný profil žadatele.

Tabulka
Právnické osoby Fyzické osoby (OSVČ)
Prohlášení o podporu v režimu de minimis Prohlášení o podporu v režimu de minimis
Údaje o ekonomických vazbách žadatele Údaje o ekonomických vazbách žadatele
Prohlášení pro identifikaci právnické osoby Prohlášení pro identifikaci právnické osoby
Čestné prohlášení o střetu zájmů Prohlášení o souhlasu mezi manžely
Čestné prohlášení o střetu zájmů
Vyplněním žádosti začíná byrokratické kolečko. Jako první je vybrat vůz a sjednat jeho financování. Ministerstvo průmyslu a obchodu zadalo jedinou podmínku – financovat lze pouze prostřednictvím úvěru.

Oproti žádostem z minulých let se dotace na elektromobil zjednodušily. V minulosti se žádalo o peníze z Evropských fondů z operačního programu OPIK, který zahrnoval složitou přípravnou část, zdlouhavé výběrové řízení a pětileté udržování po skončení projektu.

Dotace na elektromobily pro fyzické nepodnikající osoby

Co když nepodnikáte, ale přesto byste rádi pořídili nový elektromobil? Máme pro vás špatnou zprávu. Ani stát, ani Evropská unie zatím dotace na elektromobily pro nepodnikající soukromé osoby neposkytuje.

To ale neznamená, že se dveře zcela uzavřely. Program Ekomobilita v rámci Nové Zelené úsporám umožňuje žádost příspěvku ve výši 15.000 Kč na pořízení nové nabíjecí stanice. Domácnosti toho využívají zejména v kombinaci s instalací FVE nebo solárních panelů.

Pojišťujeme elektroauta: Nyní pod naší ochranou | Klik.cz
Elektromobily jsou na silnicích častěji. Ne všechny pojišťovny nabízí jejich pojištění, ale od léta Klik.cz srovnává i pojištění elektroaut.

Kolik stojí nový elektromobil? 

Ojetý Nissan Leaf, svého času nejoblíbenější malý elektromobil, pořídíte mezi 200.000 až 300.000 Kč. Podobně stojí i malý Renault Zoe. Za větší rodinný Citroën C4 rodiny zaplatí přibližně 500.000 Kč.

Dotace na elektromobil umožňuje firmám inovaci vozového parku. Z toho logicky čerpají i domácnosti, které dostanou možnost pořízení vyřazené ojetiny z fleetu za výhodnou cenu. Samotné elektromobily pro rodiny ale zůstávají stále poměrně nedostupné.