modrý veterán osaka

Cesta do Ósaky: Čína - provincie Sin-ťiang

31. 7. 2025
|
Délka čtení: 7 min.

V roce 1970 vyrazila čtveřice českých turistů na první výstavu Expo v Ósace. Odvážní dobrodruzi putovali přes půl planety do Japonska autostopem a cesta jim zabrala neuvěřitelných devět měsíců. Na expedici jménem Sakura po 55 letech navázala Robot Expedice, která měla stejný cíl – světovou výstavu Expo v japonské Ósace. Avšak místo stopem jela historickými vozy, a to převážně české výroby. Sedm posádek urazilo 14.200 kilometrů a putovali pouze jeden měsíc.


Já, Robin Běhal, ambasador Klik.cz a motoristický novinář, jsem do Japonska vyrazil v Tatře 603 z roku 1959, která patří mezi ikony československého automobilového průmyslu.V Číně jsem se dostal na místo, kam se běžný turista nedostane. Lidé mu přezdívají „vězení pod širým nebem“.

"V rámci Robot Expedice, výpravy sedmi historických vozů z Prahy do japonské Ósaky, jsem se dostal na místa, kam se běžný turista nedostane. Navštívil jsem přísně střeženou čínskou provincii Sin-ťiang a její hlavní město Urumči. V médiích se o této oblasti hovoří jako o „věznici pod širým nebem“. Jak to v této oblasti funguje a proč je vládou tak hlídaná?

Do Sin-ťiang jedině přes agenturu

Robot Expedice jela do Japonska přes jedenáct zemí (Česko, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Bulharsko, Turecko, Gruzii, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čínu a Jižní Koreu). Kvůli politickým a bezpečnostním problémům se výprava nevydala přes Rusko a musela tak podstoupit zdlouhavější a administrativně složitější cestu.

  • Na trase se totiž nacházelo hned několik oblastí, přes které je v podstatě nemožné se osobním autem dostat. Na mysli mám hraniční přechod mezi Gruzií a Ázerbájdžánem nebo čínskou provincii Sin-ťiang.


Jedná se o největší region v Číně, který má rozlohu 1.660.000 km2. To znamená, že je větší než Německo či Francie. Ale čím je tato oblast vlastně známá?

Na internetu naleznete články, které Sin-ťiang označují jako „vězení pod širým nebem“.

Je to totiž nejhlídanější provincie v celé Číně a dostat se sem není jen tak. Abychom se s naší expedicí přes region dostali, museli jsme si pronajmout čínskou agenturu. Ta nám poskytla vyškolené průvodce, bez kterých bychom oblastí neprojeli.

vínový veterán osaka

Situace v Sin-ťiang ve zkratce

Sin-ťiang je největší a nejstřeženější oblast Číny, kde žije převážně muslimská menšina Ujgurů. Vláda tu kvůli obavám z extremismu zavedla tvrdý dohled – kamery na každém rohu, časté kontroly, sledování telefonů a masové internace v „převýchovných“ táborech. Miliony lidí prošly systémem, který svět často popisuje jako „vězení pod širým nebem“.

Místní se bojí mluvit, kultura Ujgurů mizí a turisté tu cítí, že jsou neustále pod drobnohledem.

Všude jsou policejní kontroly

V provincii Sin-ťiang jsou na silnicích, v podstatě před každým větším městem, policejní kontroly. Vypadá to a funguje dost podobně jako státní hranice. Strážníci na takzvaných checkpointech kontrolují totožnost a povolení, zda se můžete po dané oblasti pohybovat. My bychom ho bez agentury samozřejmě neměli.

V praxi to vypadalo tak, že jeden z průvodců vždy musel vystoupit a strážníkům vysvětlit, kdo jsme a proč máme historická auta s cizími registračními značkami. Až poté jsem mohli hladce projet.

Jen si představte, že byste jeli z Prahy do Brna a před každým větším městem byste museli na 10 minut zastavit, aby vám policisté zkontrolovali cestovní pas. Pro lidi žijící v Česku, potažmo v Evropě, je to zkrátka jen těžko představitelné, ale v Sin-ťiang je to bohužel běžná praxe.

robin běhal u veteránu

Kamery jsou na každém kroku

Jak moc jsou zde místní obyvatelé hlídaní si člověk uvědomí až potom, co se začne rozhlížet kolem sebe.

S Robot Expedicí jsme měli možnost přenocovat v Urumči, hlavním městě regionu Sin-ťiang, kde žije velká část Ujgurů a dalších muslimských menšin.

Po příjezdu do metropole jsem se odtrhl od skupiny a šel jsem si projít místní historické památky. Avšak místo architektury jsem si začal všímat velkého počtu bezpečnostních kamer.

Nepřeháním, když říkám, že místní kamerový systém monitoroval každý můj krok. Objektivy byly opravdu všude. Tady si na soukromí zkrátka nehrají. Vše, co se v tomto městě stane, o tom čínská vláda ví. Byl to opravdu zvláštní pocit.

Zajímavé také bylo pozorovat množství policejních stanovišť a strážníků. V podstatě na každém místě, kde se shromažďoval větší počet lidí, byl stan, ve kterém seděli policisté a kontrolovali situaci.

Sledují mobilní telefony

V rámci večerní procházky jsem narazil na dvě slečny, které projevily zájem o konverzaci. Začali jsme se bavit o běžném životě v Urumči a místní kultuře. Byly opravdu milé, vstřícné a sdílné. Nicméně jakmile jsem se začal vyptávat na cestování či politickou situaci, znervózněly a vyhýbaly se odpovědím.

Jen jsem se dozvěděl, že není ideální doba na to pohybovat se mimo region. Nic víc mi říct pravděpodobně nemohly, a to zřejmě kvůli tomu, že naše konverzace probíhala přes překladač v mobilní aplikaci WeChat. Ta je známá tím, že je silně monitorována a cenzurována státními orgány. Tudíž je jasné, proč se slečny nemohly o současné situaci se mnou otevřeně bavit.

Tankování je velmi složité

Zřejmě mým nejkontroverznějším zážitkem v provincii Sin-ťiang bylo doplňování paliva. Čerpací stanice ve střežené oblasti jsou obehnané vysokými zdmi a ostnatými dráty. Před vjezdem na pumpu stojí strážník, který skenuje čínské občanské průkazy, aby zjistil, zda daný občan má nárok na pohonné hmoty.

Pro naši expedici to bylo dost nešťastné, jelikož jak jsme zjistili, v Sin-ťiang je povoleno na jeden doklad totožnosti tankovat pouze jednou denně. To znamenalo, že kolona sedmi aut musela doplňovat benzín na jeden zátah (bez položení výdejní pistole do stojanu). Všechny historické vozy si tak musely vystačit pouze s jednou nádrží na den.

Nepoznáte, že je něco jinak

Úplně přesně nevím, čím si obyvatelé Sin-ťiangu prochází. Informace jsou mlhavé a mnohdy neověřené. Je ale jasné, že se tam dějí věci, o kterých Čína nechce otevřeně mluvit. Jak to ale působilo na mě?

Nebýt policejních kontrol, kamer na každém rohu a přísně střežených čerpacích stanic, ani bych nezaregistroval, že jsem ve „vězení pod širým nebem“. Obyvatelé vypadají na ulici spokojeně, město Urumči funguje zcela běžně, jako jakékoliv jiné město v Číně, a vše se zdá zcela normální. Samozřejmě otázkou zůstává, co se za těmi úsměvy lidí skrývá… Faktem ale je, že tu v podstatě neexistuje kriminalita a je tu velmi bezpečno. Obzvlášť pro turisty.

  • Robin Běhal: Jsem automobilový novinář a ambasador Klik.cz. Moje kariéra motoristického novináře odstartovala už v osmnácti letech. Tedy hned poté, co jsem získal řidičský průkaz. Už od samého začátku jsem měl jasno - mojí vášní jsou auta. K nim jsem si našel cestu skrze amatérské motokárové závody. Zkušenosti ze závodní trati jsem implementovat do testů běžných aut, které jsem od roku 2019 vydával na webu Autosalon.TV. V nedávné době jsem se stal také šéfredaktorem online magazínu Autoweb.cz. Kromě redaktorské činnosti se věnuji i tvorbě videoobsahu na sociálních sítích Bratři v Autě. Můžete mě také vidět na televizních obrazovkách v pořadu Autosalon.TV, kde občas vystupuji jako moderátor.

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.