trajekt Kaspické moře

Cesta do Ósaky: Trajekt přes Kaspické moře

22. 8. 2025
|
Délka čtení: 5 min.

V rámci Robot Expedice, při které jsme putovali z Prahy do Ósaky s historickými vozy jsme se dostali na trajekt přes největší jezero světa. Loď byla nezapomenutelným zážitkem, nicméně v tom negativním slova smyslu. Byla to plavba pro silné povahy.

Co je Robot Expedice?

V roce 1970 vyrazila čtveřice českých turistů na první výstavu Expo v Ósace. Odvážní dobrodruzi putovali přes půl planety do Japonska autostopem a cesta jim zabrala neuvěřitelných devět měsíců. Na expedici jménem Sakura po 55 letech navázala Robot Expedice, která měla stejný cíl: světovou výstavu Expo v japonské Ósace. Avšak místo stopem jela historickými vozy, a to převážně české výroby. Sedm posádek během jednoho jediného měsíce urazilo 14.100 kilometrů a navštívilo 11 zemí.

Trajekt, který nemá jízdní řád

Během cesty z Prahy do Japonska jsme zažili nespočet úžasných, ale i náročných momentů. Mezi ty nejsilnější bezesporu patří plavba přes Kaspické moře. Jelikož Robot Expedice z vícero důvodů nemohla jet přes Rusko, museli jsme zvolit trasu přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Bulharsko, Turecko, Gruzii, Ázerbájdžán, Kazachstán, Čínu a Koreu. A pokud se podíváte do mapy, tak zjistíte, že jedinou možností, jak se dostat z Ázerbájdžánu do Kazachstánu, bez navštívení Ruska, je po vodě.

Jenže s trajektem z Baku do kazašského přístavu Aktau se to má tak, že nejezdí podle daného jízdního řádu, ale podle naplnění a aktuálních povětrnostních podmínek. Může se tak stát, že loď kvůli nepříznivému počasí týden nepojede. To jsou fakta, která v rámci precizně naplánované expedice přes půlku světa slyšet nechcete.

Ósaka trajekt

Nekonečné čekání

Naštěstí my měli štěstí a trajekt odplouval zrovna v den, kdy jsme přijeli do Baku, což původně nebylo ani v plánu. Počítali jsme s tím, že loď odpluje až následující den. Díky tomu jsme ušetřili skoro 24 hodin. Další výhodou bylo to, že nás doprovázel český konzul, který nám pomohl se zařizováním palubních lístků. Jenže ani tak to nebyla procházka růžovou zahradou.

banner s agentem povinné ručení

Celní proces jsme započali okolo třetí hodiny odpoledne. Nejdříve nám zkontrolovali cestovní doklady a papíry od vozů, poté jsme si museli koupit lístky a pak následovalo čekání, opravdu dlouhé čekání na podrobnou kontrolu zavazadel a vozů. Teprve ve 22:30 jsme se dostali k celníkům, kteří nám dali razítko do pasů a pečlivě prohledali historická auta. Okolo jedenácté hodiny jsme konečně začali vjíždět na trajekt. Jenže proces nakládky byl neuvěřitelně zdlouhavý a loď se dala do pohybu až okolo páté hodiny ráno. Celkově jsme v přístavu strávili 14 hodin.

Cena trajektu se pohybuje okolo 80 dolarů za osobu a 300 dolarů za auto.

Hygienické peklo: Nic podobného jsme ještě nezažili

Ještě před samotnou expedicí jsem se s Josefem Vrtalem alias Fotrem na Tripu o trajektu přes Kaspické moře bavil. Ten mi řekl, že to pro něj byl jeden z nejděsivějších zážitků při jeho cestě a tak špinavou loď ještě nikdy nezažil. Upřímně jsem si ale myslel, že přehání a nebral jsem to vážně. Avšak potom, co jsem na trajekt nastoupil a viděl kajuty, tak jsem to pochopil. Špína, šváby, pavučiny, zápach, plísně. Zkrátka všechno, co na místech, kde budete trávit celý den a noc, rozhodně vidět nechcete. A to jsme se od českého konzula dozvěděli informaci, že jsme ještě na tom lepším trajektu, a že to může být i horší.

kajuta trajektu přes Kaspické moře


Kajuty měly čtyři lůžka, velkou dřevěnou skříň, televizi a koupelnu s umyvadlem, záchodem a sprchou. Avšak ta se nedala používat, jelikož ve chvíli, kdy jsme vypluli, se loď naklonila a z odtokového kanálu začaly vytékat splašky. Nejen, že to byl nesnesitelný zápach, ale také jsme se nemohli umýt ani si dojít na WC, jelikož v koupelně bylo deset centimetrů vody.

Po několika hodinách nám došla trpělivost a šli jsme si stěžovat. Věřte, nebo ne, ale kapitán trajektu to doopravdy vyřešil. Naklonil loď na druhou stranu a přelil splašky do protějších kajut, kde do té doby byly čisté. Tento proces se vždy po chvíli opakoval. Jednou jsme měli splašky v koupelně my, podruhé naši sousedé z protějších pokojů.

Tím to ale nekončilo. Trajekt z Baku do Aktau slouží převážně řidičům nákladních vozidel, kteří jsou evidentně méně nároční a moc se tu nekouká na komfort. To se projevuje například tím, že tu nejsou v podstatě žádné společné prostory, kde by se pasažéři mohli v klidu posadit. Byly zde pouze dva staré flekaté gauče pro zhruba 80 lidí. Zároveň matrace v postelích byly v katastrofálním stavu, tudíž ani ležení v kajutě nebylo zrovna pohodlné. Bylo to zkrátka hygienické peklo.

Kaspické moře je ve skutečnosti největší jezero na světě. Má rozlohu zhruba 371. 000 km2. Je tedy větší než Německo. Vtipné je, že severní část je téměř sladkovodní, zatímco jižní je slanější.

Problémy na hranicích

Plavba přes Kaspické moře nakonec trvala 17 hodin. Proces vylodění započal ve tři hodiny ráno. Počítali jsme s tím, že během hodiny přístav opustíme a budeme pokračovat do Kazachstánu. Jenže výjezdová brána byla zavřená a obsluha tam nebyla. Museli jsme proto čekat. Celníci nám oznámili, že pracovníci dorazí okolo osmé hodiny. Zároveň nám oznámili, že si před vjezdem na kazašské území musíme vyřídit hned několik razítek. Mimo jiné i potvrzení o zaplacení povinného ručení. Nakonec tento administrativní proces trval nekonečných 14 hodin. Z přístavu v Aktau jsme tak odjeli až okolo druhé hodiny odpolední.

  • Robin Běhal: Jsem automobilový novinář a ambasador Klik.cz. Moje kariéra motoristického novináře odstartovala už v osmnácti letech. Tedy hned poté, co jsem získal řidičský průkaz. Už od samého začátku jsem měl jasno - mojí vášní jsou auta. K nim jsem si našel cestu skrze amatérské motokárové závody. Zkušenosti ze závodní trati jsem implementovat do testů běžných aut, které jsem od roku 2019 vydával na webu Autosalon.TV. V nedávné době jsem se stal také šéfredaktorem online magazínu Autoweb.cz. Kromě redaktorské činnosti se věnuji i tvorbě videoobsahu na sociálních sítích Bratři v Autě. Můžete mě také vidět na televizních obrazovkách v pořadu Autosalon.TV, kde občas vystupuji jako moderátor.

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.