Máte rádi netradiční turistické atrakce? Vydejte se do Rumunska. Opomíjená země v sobě kloubí působivé výhledy z karpatských hor, deltu Dunaje i pobřeží Černého moře. Jednou z turisticky zajímavých lokalit je silnice Transfagaraš.
Transfagaraš pro turisty objevil Jeremy Clarkson v pořadu Top Gear. Ten ji označil za nejlepší silnici na světě. Dnes sem míří tisíce turistů dychtící po netradičním zážitku a nepotkáte zde jen motoristy. Transfagarasan (rum. přepis) si oblíbili i cyklisté a pěší.
Kudy vede silnice Transfagaraš?
169 km dlouhé silnice spojuje města Sibiu a Pitesti. Trasa se nachází v nadmořské výšce 2.000 metrů nad mořem. Cestovatelsky nejoblíbenější úsek tvoří přibližně 90km horský přechod na severní straně spojující dvě nejvyšší hory Rumunska – Moldoveanu (2544 m n. m.) a Baleo (2034 m n. m.)
Část silnice vede podél přehrady Lacul Vidraru. Tato přehradní nádrž slouží k akumulaci vody pro místní vodní elektrárnu. Z pohledu řidiče se jedná o nejatraktivnější úsek plný divokých serpentin a výhledů na Karpaty i vodní plochu.
Jak vypadá silnice Transfagarasan – Rumunsko?
Přestože se Transfagaraš řadí ke státním silnicím (druhá nejvyšší třída v Rumunsku) – nepředstavujte si ji jako silnici I. třídy v České republice. Jedná se o relativně úzkou cestu plnou zákrut, zatáček a serpentin, kterou lemuje ohromující množství architektonických staveb.
- 833 mostů
- 28 viaduktů
- 5 tunelů
Z pohledu řidiče nejde o náročnou cestu. Přesto je opatrnost nasnadě. V létě jde o relativně frekventovanou trasu a na Transfagaraš míří cyklisté, osobní automobily, ale také autobusy a nákladní vozy, pořád jde o strategickou spojnici v Rumunsku.

Historie a výstavba silnice Transfagaraš
První plány na Transfagaraš pocházejí ze 60. let 20. století, kdy začala výstavba přehrady Vidraru. Rumunsko si ale tehdy nemohlo dovolit dvě velké investice zároveň, a tak z budování silnice nakonec sešlo.
Nutnost strategické komunikace pochopil prezident Ceausescu v období sovětské okupace Československa. Ten se rozhodl postavit jednoproudou silnici, jejíž plány nakonec rozšířil na dvouproudou komunikaci s mnoha turistickými středisky a hotely v okolí.
Finance ale nehrály ani ve prospěch tohoto plánu, a tak prezident nakonec přistoupil ke stavbě jednoproudé silnice.
Výstavba začala záhy a silnice se otevřela 20. září 1974. Brzy se ale opět přistoupilo k rozšíření na dvouproudou silnici, která se v současné podobě objevila v roce 1980.
Stavba silnice Transfagaraš se pojí s velkou mírou kontroverze. Neoficiální materiály uvádějí, že při stavbě zemřelo přes 400 lidí. Během stavby se přesunulo více než milion tun horniny a využívaly se také výbušniny.

Transfagaraš není jediná zajímavá silnice v Rumunsku
Trasou Transfagarasan dopravní zajímavosti v Rumunsku nekončí. S průměrnou nadmořskou výškou 2.145 metrů nad mořem je trasa Transalpina nejvýše položenou rumunskou silnicí. 148 km dlouhá trasa prochází pohořím Parang v Jižních Karpatech a spojuje města Novaci a Sebeș.
Cesta Transalpina není otevřena po celý rok.
S poměrně velkou jistotou ji projedete od května do října. V hraničních obdobích ale závisí na aktuálním vývoji počasí. Doporučujeme také cestování ze severu na jih, kdy se vám postupně odhalují výhledy na Jižní Karpaty.
Některé úseky Transalpina jsou méně udržované. Většinou jde ale o běžnou asfaltku, kterou známe u nás. Pozor si dejte na lesní zvěř. V Rumunsku na silnicích potkáte medvědy, srnky a další zástupce fauny. Jízda po silnici je od 21:00 do 7:00 zakázaná.
Rumunsko: Cestování a země nekonečných možností
Cestování do Rumunska představuje tak trochu unikát. Najdete zde divoké hory, kláštery a pověsti o hraběti Drákulovi. V oblasti kolem Eibenthalu a Svaté Heleny, kde se pravidelně pořádá festival Banát, navíc žije česká komunita.
Jednotlivé regiony v Rumunsku mají odlišný etnický vývoj. Nejen Transalpina a Transfagarasan vás převezou do naprosto odlišných krajů. Zatímco na začátku obdivujete nekonečné nivy se salašemi, o pár desítek kilometrů dál shlížíte do údolí.
To nejlepší na Rumunsku jsou ale lidé. Připravte se na enormní míru pohostinnosti. O Rumunech panuje řada mýtů. Většina z nich se ale rozptýlí už po několika minutách v jejich společnosti.

Transalpina nebo Transfagaras?
Jakou cestou se vydat? Ideálně vyzkoušejte obě. Nacházejí se od sebe pár hodin cesty a pokud naplánujete cestu přes střední Rumunsko, bezpochyby narazíte na vhodné ubytování. Pozor si dejte na to, že ani Transalpina, ani Transfagaraš nejsou pro řidiče otevřené po celý den.
Plánujete-li výlet do Rumunska, zařaďte přejezd alespoň jedné z tras. Transfagaraš je sice turisticky vytížený, my ho ale doporučujeme o něco víc. Klikaté zatáčky za trochu adrenalinu zkrátka stojí.
Dálnice v Rumunsku
Jestliže se vydáte do Rumunska, počítejte s jízdou po dálnicích. V Rumunsku na dálnici platí maximální povolená rychlost 130 km/h – jestliže vlastníte řidičák méně než rok, zpomalte na 110 km/h.
V Rumunsku platí povinnost dálniční známky na silnicích I. třídy a dálnicích. Počítejte také s nižší frekvencí čerpacích stanic, a tak dotankování pohonných hmot neodkládejte, abyste sami sebe nedostali do úzkých.