test

Dítě na přední sedačce: Kdy je to bezpečné a legální?

23. 6. 2025 | Aktualizováno: 5. 11. 2025
|
Délka čtení: 11 min.

Přeprava dětí v autě patří mezi diskutovaná témata. Většina rodičů automaticky umísťuje autosedačku nebo vajíčko na zadní sedadlo. Dítě na přední sedačce je při jízdě rozptyluje, a na zadní sedačce ho může druhý rodič v případě potřeby utěšit. Co dovoluje zákon a od kdy může dítě sedět vepředu?



Jednu věc si řekneme hned na začátku, vůbec nepřipouštíme dítě v autě bez sedačky. Většina rodičů to už naštěstí chápe, přesto se čas od času setkáme s názorem, že na krátké vzdálenosti v autě sedačku nepotřebujete (což razí i některé okolní státy).

Co nařizuje zákon?

Povinnost autosedačky definuje zákon č. 361/2000 Sb. v paragrafech § 6 a § 6a. Ten stanovuje dvě jasné podmínky nejen pro dítě na přední sedačce:

  • Výška 150 cm

  • Hmotnost 36 kg

Dítě na přední sedačce může sedět, pokud zádržné zařízení splňuje následující parametry:

  • norma ECE R44/04 nebo R129 – i-Size,

  • u spolujezdce je deaktivovaný airbag (nebo u posměrného umístění dát sedadlo co nejvíce dozadu),

  • sedačka umožňuje bezpečné připoutání dítěte ve směru jízdy.

Kdy mohu použít podsedák do auta?

Záleží na fyzických vlastnostech dítěte. Do autosedačky se dítě usazuje, protože nemá plně vyvinutou páteř a při nárazu hrozí vážné zranění. Přesný věk proto není stanovený, záleží především na posouzení rodičů (případně odborníků na bezpečnost provozu).

Co doporučují odborníci? Jako vhodný se jeví věk kolem pěti let. V tomto období dítě dosahuje hmotnosti 15–36 kg, což mu poskytuje dostatečný svalový základ a oporu při nárazu. Připomínáme ale, že záleží na individuálním posouzení.

Podsedák totiž není tak bezpečný jako autosedačka. Mezi jeho hlavní funkce patří zvýšení posedu dítěte, kdy bezpečnostní pás nevedl přes jeho krk. Proto se doporučuje využívat autosedačku, jak dlouho to jenom jde.


Tip! Srovnejte si ceny povinného ručení během chvilky a zbytečně nepřeplácejte na pojistném. Zdarma, nezávazně, online.

Od kdy může mít dítě podsedák?

Shrneme si to ještě jednou. Věk není přesně daný. Kromě fyzické konstituce dítěte záleží také na jeho pohodlí. Pokud vám ze sedačky vyrostl, v tom okamžiku se pro něj stává bezpečnější sezení na podsedáku.

Od kdy může dítě sedět na předním sedadle?

Odpovědí vás možná překvapíme – od narození. Platí ale, že dítě na přední sedačce na podsedáku musí splňovat určitá kritéria. Mimo jiné to, aby se svojí fyzickou konstitucí seděli na předním sedadle bezpečně usazené.

Do roku 2006 byla hranice stanovena na 12 let. Tu ale novela zákona o silničním provozu zrušila. Při jízdě by ale mělo být dítě umístěné proti směru jízdy, což s sebou přináší povinnost vypnutého airbagu u spolujezdce.

Proč musím vypnout airbag?

Má to několik důvodů, které souvisejí s usazením proti směru jízdy. Tato poloha se považuje za nejbezpečnější bez rozdílu, zda sedí dítě na přední sedačce nebo vzadu. Při čelním nárazu se totiž rozloží síly rovnoměrně na krk, záda a hlavu dítěte, které podpírá autosedačka nebo vajíčko.

V tomto případě je ale nutná deaktivace airbagu. Pokud jede dítě na přední sedačce, palubní deska katapultovaná airbagem totiž představuje významné nebezpečí a hrozí dokonce smrtelný úraz.

Jak dítě na přední sedačce vidí dopravní specialistéNezáleží na tom, na jaké sedačce sedí. Důležité je jeho bezpečné posazení. Sami ale doporučují co nejdelší jízdu proti směru jízdy, kdy nejohroženější části těla dítěte chrání autosedačka nebo vajíčko.

Od kdy může dítě jezdit po směru jízdy?

Věk sezení po směru jízdy zákon nijak nedefinuje. Záleží na bezpečí miminka. Do roku a půl se doporučuje jízda proti směru, ale jak dítě roste, nevejde se na sedačku a potřebuje směřovat nohy dopředu.

S ohledem na jízdu na přední sedačce doporučujeme zádržné zařízení s normou i-Size. Jedná se o aktuální normu, podle které se vyvíjejí nové autosedačky. Zohledňuje nejen výšku, ale také váhu dítěte a má lepší ochranu při bočním nárazu.

Rozdělení autosedaček

Jak vybrat autosedačku? O tom píšeme v samostatném článku. Roli hraje věk, výška a hmotnost dítěte. Autosedačky se podle toho rozdělují do kategorií podle hmotnosti, která zohledňuje dosažený věk dítěte.

Hledat:

Váha dítěte

Věk dítěte

0-10 kg

Do 1 roku

0-13 kg

12 až 18 měsíců

9-18 kg

9 měsíců až 4 roky

15-25 kg

3 až 7 let

22-36 kg

6 až 12 let

Dítě na přední sedačce v sousedních státech

Nikoho nepřekvapí, že pravidla pro děti na přední sedačce v zahraničí se příliš neliší. Rozhoduje fyzická konstituce malého pasažéra.

  • Slovensko – naši východní sousedé mají stejná pravidla jako my. Dítě musí mít zádržné zařízení, pokud měří do 150 cm a váží do 36 kg. Slováci respektují i-Size normu, ale neberou ji za závaznou. Na krátké cesty (např. jízda taxi) dítě sedačku nepotřebuje.

  • Německo – soused na západních hranicích České republiky nařizuje povinnost autosedačky do věku 12 let a 150 cm výšky a platí splnění obou podmínek. Jejich ignorace se vám prodraží, pokuta za nepoužití sedačky dělá až 60 €.

  • Rakousko – dítě na přední sedačce v Rakousku ničemu nevadí. Rakušáci navíc snížili věk na 14 let a 135 cm. Na předním sedadle ale musíte deaktivovat airbag. Krátkodobě a mimo dálnice lze navíc dítě převážet bez sedačky.

  • Polsko – žádný věkový limit neplatí, nutná je výška 150 cm. Dítě na přední sedačce lze vozit v odpovídajícím zařízení a s vypnutým airbagem. Policie navíc přísně kontroluje dodržení norem (doporučuje se i-Size).

  • Maďarsko – zde platí stejná nařízení jako u nás s rozdílem, že pokud dítěti sedí dobře pás, nepotřebuje podsedák. Musí ale dosáhnout výšky 135 cm.

Dítě na přední sedačce není pro českou legislativu problém. Dejte si ale pozor na dodržení bezpečnostních podmínek. Na přední sedačce vezete to nejcennější, co máte, a tak situaci nepodceňujte.

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.