Adrenalin, volnost a terén bez hranic – nebo ne? Čtyřkolky lákají stále více milovníků svobodomyslné jízdy. Co se ale tváří jako zábava, může skončit na urgentním příjmu. Na některé z motorových vozítek navíc potřebujete řidičák na čtyřkolku a povinné ručení.

Rozdělení čtyřkolek

Čtyřkolky se dělí do několika kategorií podle technických parametrů. Ty primárně určují, jaký řidičák na čtyřkolku potřebujete. Mimo technické parametry ale hraje roli i využití a na některá vozítka řidičák na čtyřkolku vůbec nepotřebujete.

  • Lehké čtyřkolky (skupina L6e) – tzv. malé čtyřkolky s maximální rychlostí do 45 km/h, hmotností do 425 kg a výkonem motoru do 6 kW. Vyžaduje řidičské oprávnění skupiny AM (od 15 let) a sjednání povinného ručení.
  • Těžké čtyřkolky (skupina L7e) – velké čtyřkolky s rychlostí nad 45 km/h, hmotností do 550 kg při přepravě osob a 600 kg při přepravě zboží a výkonem nad 6 kW. K jejímu řízení v provozu je třeba řidičské oprávnění skupiny B.
  • Čtyřkolky homologované jako traktory (skupina T3b) – pracovní čtyřkolky s omezením nejčastěji do 60 km/h. Vyžadují oprávnění skupiny T a sjednání povinného ručení. Nejčastěji jsou vedeny jako pracovní stroje.
  • Nehomologované čtyřkolky – stroje určené k jízdě mimo veřejné komunikace, které nemají osvědčení o registraci vozidla, ani registrační značku. Kromě zákazu jízdy na veřejných komunikacích nemají omezení. Pojišťovny je ale mnohdy nepojistí.
povinné ručení cena
Tip! I přes aktuální stav českých vozovek musíte mít platné povinné ručení. Srovnejte si ceny pojištění automobilu a neplaťte ani korunu navíc.

Povinné ručení na čtyřkolku

K jízdě na veřejné komunikaci nepotřebujete pouze řidičák na čtyřkolku. Vozidlo musíte mít řádně přihlášené a k tomu potřebujete sjednání povinného ručení na čtyřkolku. Bez něj to na veřejné komunikaci nepůjde.

Povinné ručení na čtyřkolku sjednáte stejně jako na auto nebo motocykl – nejlépe přes srovnávač povinného ručení. Cena povinného ručení na čtyřkolku závisí na stejných kategoriích jako u jiných vozidel:

  • Technické parametry vozidla
  • Věk a bydliště pojistníka
  • Pojistné limity
  • Spoluúčast
  • Bonusy a malusy pojistníka
Kategorii čtyřkolek mimo homologaci pojišťovny často vůbec nepojistí. Mnohdy se jedná o sportovní čtyřkolky nebo stroje, které mnozí považují za nejlepší pracovní čtyřkolky. Z pohledu pojišťoven jde ale o riziková vozidla a podle nich taková čtyřkolka na silnici nepatří.

Jaký řidičák na čtyřkolku?

Záleží na tom, jakou si plánujete pořídit. Řidičský průkaz na čtyřkolku se dělí do skupin podle kategorie vozidla:

  • Lehké čtyřkolky – tzv. řidičák na malou motorku kategorie AM s maximální rychlostí 45 km/h a výkonem do 6 kW. Závěrečné zkoušky je možné složit od 15 let se souhlasem zákonného zástupce.
  • Provozní čtyřkolky – řidičské oprávnění skupiny B, tj. běžný řidičák na auto. Zkoušky složíte od 18 let po splnění zákonných povinností (teoretický test a praktické zkoušky s komisařem).
  • Pracovní čtyřkolky – vyžadují řidičské oprávnění skupiny T (na traktor). K jeho složení stačí věk do 17 let (někdy je možné sjednat výjimku). Možné také oprávnění skupiny B, jestliže čtyřkolka nepřevyšuje rychlost 40 km/h.
Nutno podotknout, že speciální řidičák na čtyřkolku neexistuje. 
Zkoušky žadatelé skládají na motorce nebo v autě. Po složení zkoušek tak sice mohou řídit čtyřkolku, leckdy s jejím provozem ale nemají praktické zkušenosti.
řidičák na čtyřkolku

Pravidla jízdy na čtyřkolkách

Ani ty nejlepší čtyřkolky vás nezbaví povinností účastníka dopravního provozu. Jestliže se se svým miláčkem vydáte na silnici, nezapomínejte na ně, dodržujte povolenou rychlost a buďte ohleduplní k ostatním účastníkům.

Pozor také na to, že některé čtyřkolky nemají homologaci pro jízdu na veřejných komunikacích. A nezáleží na tom, zda je to silniční čtyřkolka nebo stroj určený na práci v lese.

Zohledněte zejména v případě, že plánujete vyjížďky po veřejných silnicích.

Pravidlům se nevyhnete ani mimo veřejné komunikace. Nacházíte se totiž na soukromém pozemku, a proto buďte ohleduplní. Pracovní čtyřkolky do lesa při neopatrné jízdě napáchají až desetitisícové škody kvůli poničení sazenic stromů.

Jízda bez helmy na čtyřkolce

Při jízdě na čtyřkolce kategorie T3 nepotřebujete přilbu. Zároveň jsou u ní snížené požadavky na technickou kontrolu, aby stroj lépe vyhovoval provozu v lese a na polích.

Pokud ale takovou čtyřkolku vyvezete na silnici, nezapomeňte na bezpečnostní přilbu.

Jízda bez helmy na čtyřkolce vás může přijít na 1.500 Kč a 4 body k tomu, pokud vás odhalí silniční kontrola. A věřte tomu, že jezdec na čtyřkolce bez helmy na hlídky policie působí jako rudý hadr na býka.

Nejčastější úrazy na čtyřkolkách

Čtyřkolky jsou adrenalinová zábava, pojí se ale také s vážnými zraněními. U většiny z nich vás nechrání bezpečnostní konstrukce a vystavujete se stejnému nebezpečí jako řidiči motocyklů. Adrenalinová jízda tak může skončit nepříjemným zraněním.

  • Poranění hlavy a mozku – hrozí i při nízké rychlosti např. při nárazu.
  • Zlomeniny – nejčastější zranění, nebezpečí hrozí prakticky všem končetinám a u lícních kostí.
  • Poranění páteře a míchy – závažné zranění spojené s trvalými následky.
  • Poranění hrudníku a břicha – mnohdy spojené s nárazem na řídítka a palivovou nádrž.
  • Popáleniny a odřeniny – způsobené výfukem a rozžhavenými částmi motoru, dále také třením o asfalt při pádu na zem.

Čtyřkolky pro dospělé jsou silné stroje, které přinášejí mnoho zábavy. Dejte si ale pozor na to, že se jedná o jakýsi hybrid mezi motorkou a autem. Jízdu na čtyřkolce si proto nejdříve vyzkoušejte s instruktorem a na silnicích nepřeceňuje vlastní schopnosti.