Mnohými řidiči nenáviděná, přesto nejvytíženější vozovka v Čechách. Na jejím nejfrekventovanějším úseku z nultého kilometru na exit Chodov projede za den 88.460 vozidel – tři čtvrtiny provozu tvoří osobní automobily. Jak se stavěla dálnice D1 a co ji čeká v budoucnosti?
Páteřní tepna vede z Prahy přes Brno do Ostravy. Zde navazuje na polskou A1. Dálnice D1 se stala součástí IV. panevropského koridoru z Drážďan/Norimberku přes Prahu, Bratislavu, Budapešť až do Istanbulu. Nejstarší dálnice v Čechách započala svoji historii už ve 30. letech 20. století.
/f/124222/1600x400/2c35bc5881/povinne-ruceni-banner.png)
Tip! Srovnejte si pojištění vozidla během chvilky. Zjistěte, kde ho mají nejlevnější a jaké asistenční služby zahrnuje. Zdarma, nezávazně, online.
Historie dálnice D1
První plány na výstavbu ve 30. letech 20. století počítaly s propojením Plzně a Košic. K tomu, i přes velkou snahu investorů a budovatelů, mezi které patřil i Jan Antonín Baťa, nakonec nedošlo. V tento moment se ale začala psát dlouhá historie dálnice D1.
Podobný projekt vznikal také v období po Mnichovské dohodě. Dobové poměry v Československu kladly vyšší nároky na rychlé propojení významných sídel. Samotný projekt byl připraven za neuvěřitelných 12 dní a počítal se spojením Prahy přes Jihlavu, Brno do Zlína. Výstavbu ukončila probíhající válka v roce 1942.
Po skončení války projekt obnovil prezident Edvard Beneš. Do výstavby znovu promluvila politická situace – konkrétně znárodnění firem, které se podílely na výstavbě, v roce 1948.
V roce 1950 se celý projekt dálnice D1 smetl ze stolu – znárodněné firmy pracovaly především na budování socialismu.
Projekt dálnice D1 se znovu objevil v roce 1963 s narůstajícím provozem. První úsek dálnice D1 byl otevřen 12. července 1971 na úseku z Prahy do Mirošovic. Výstavba z Prahy do Brna byla dokončena 7. listopadu 1980 s následným rozšířením do Holubic v roce 1983.
/f/124222/600x210/c05eac112b/kdo-nemus-m-t-d-lni-n-zn-mku-3.png)
Plán propojení Československa vzal za své po jeho rozdělení. V 90. letech došlo ke změně plánů a rozhodnutí o protažení dálnice D1 přes Ostravu do Polska. Zároveň vznikla potřeba o rozšíření na třípruhou komunikaci v pražských úsecích, neboť zde vedly další evropské silnice.
/f/124222/1000x375/881aa481d2/dalnice-d1.webp)
Rekonstrukce dálnice D1
Těžko bychom našli období, kdy na dálnici D1 neprobíhala oprava či modernizace alespoň jednoho z jejích úseků. Práce zde probíhají prakticky od jejího vzniku a to především v reakci na neustále se zvyšující provoz.
/f/124222/1600x290/a8af64dd85/jak-se-chovat-na-d-lnici.png)
Jeden z největších projektů rekonstrukce dálnice D1 začal v roce 2013. Stavaři svoje práce ukončili o osm let později v roce 2021 a během této doby zmodernizovaly 160 kilometrů dálnice D1 v obou směrech.
Důvodem bylo především zvýšení bezpečnosti. Projekt rozšířil dálnici o 0,75 metru v každém směru. Došlo také k instalaci vyšších svodidel a doplnění telematických zařízení a položení optického kabelu.
Během prací dělníci vystavěli čtyři ekodukty pro bezpečný přechod zvěře.
Dálnice D1 z let 2013 až 2021 v číslech
Počet modernizovaných úseků | 20 |
Délka modernizovaných úseků | 160,2 km |
Délka ocelových svodidel | 371 km |
Počet modernizovaných mostů | 92 (25 zcela nových) |
Finální stavební náklady | 21,8 mld. Kč (o 2 mld nižší než poč. odhad) |
Rekonstrukce dálnice D1 u Brna
Po ukončení jednoho velkého projektu započala dlouho plánovaná modernizace D1 v úseku od Kývalky až po Holubice u Brna. Jedná se o délku přibližně 30 kilometrů formou sedmi na sebe navazujících staveb.
Projekt začal v roce 2023 a jeho dokončení se plánuje na rok 2030. Jeho součástí je rozšíření částí u Brna na šest pruhů. O stavbu se stará speciální fréza, která za pět minut naplní nákladní soupravu s nosností 28 tun materiálu.
V budoucnu se uvažuje také o rozšíření dálnice D1 na šest pruhů v celé její délce. Tato varianta se ale jeví jako nepravděpodobná. Důvodem je finanční náročnost. Vzhledem k množství terénních úprav by vyšel 1 km rozšíření dálnice stejně jako výstavba nové dálnice ve stejné délce.
Proti projektu promlouvá i dostavba dálnic D35 a D11. Po jejich kompletním dokončení by mělo dojít ke snížení provozu na hlavní dopravní tepně v České republice. Plnohodnotné rozšíření na šest pruhů v obou směrech tak již pravděpodobně nebude potřeba.
Zajímavá místa na dálnici D1
Dlouhý úsek dálnice z Prahy na Brno si lze užít i jinak než v dlouhých kolonách, které jsou příčinou nespokojenosti řidičů. Kolem silnice se jednak nachází řada restaurací a podniků, potkáme zde i další zajímavá místa.
/f/124222/1600x400/eb32e973a7/havarijni-pojisteni-banner.png)
Tip! Na silnici vás může překvapit ledacos. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě značné. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo to nejlevnější havarijní pojištění.
Ladovy Hrusice – malebná víska se nachází mezi 22. a 23. kilometrem směrem z Prahy na Brno. Vesnici většina Čechů zná jako rodiště známého malíře a spisovatele Josefa Lady – stvořitele celé řady pohádkových postav včetně kocoura Mikeše.
Dvoupatrový most – ačkoliv se nejedná o přímou součást dálnice, dopravní stavba je s ní úzce spojená. Jedná se o původní most plánované dálnice z roku 1939. Spodní patro dnes tvoří silnice z Vojslavic do Hořic.
Devět křížů – tajuplnými pověstmi opředená památka odkazuje na údajný masakr během svatebního průvodu v roce 1540. Na pravosti pověsti se historici a archeologové doposud neshodují, devět vystavěných křížů ale láká řadu turistů.
Hrad Veveří – jen pár kilometrů od exitu na 178. kilometru ční z lesa červená špička hradu Veveří. Sídlo sloužilo jako lovecký zámeček a pyšní se bohatou historií, za kterou se vyplatí odbočit.
V roce 2025 slaví dálnice D1 45 let od svého otevření. Již od dob její výstavby ji provází řada kontroverzí. Většina řidičů na ní nevzpomíná v dobrém, přesto ji ale využívají. I přes provoz a dopravní kolapsy představuje rychlou dopravní tepnu spojující dvě největší české metropole.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa:
/f/124222/425x464/6c0b4327fc/michal-cemper.jpeg)
/f/124222/1600x600/20e3256bc5/klik-d1-dalnice.webp)
/f/124222/1600x600/20e3256bc5/klik-d1-dalnice.webp)
/f/124222/1600x600/13b5d72c57/klik-dalnice1.jpg)
/f/124222/1600x600/5677d323de/klik-motocykl.webp)
/f/124222/849x281/d1cf467fa2/zaznam-o-dopravni-nehode-1.jpg)
/f/124222/2000x1333/320ec7fc25/bouracka.jpg)
/f/124222/1600x600/6d0797b1fa/klik-kdo-hlasi-nehodu-pojistovne.webp)
/f/124222/1600x600/ede77fb65f/klik-cervene-auto.webp)
/f/124222/1206x898/ed4ab948bc/pes_v_aute.jpg)
/f/124222/2000x1335/ed9b8adfd1/celorocni-pneumatiky.jpg)
/f/124222/1999x1336/cb2eb2a5c5/start_ecorally.png)
/f/124222/1000x667/41e22766ef/elektromobilita-v-cr.jpg)
/f/124222/5692x3761/6d6490c1ef/kola-na-strese.webp)
/f/124222/1600x600/258438bff7/klik-allrisk-pojisteni.webp)