test

Dálnice D1: Klíčová tepna české dopravy

24. 6. 2024
|
Délka čtení: 8 min.

Mnohými řidiči nenáviděná, přesto nejvytíženější vozovka v Čechách. Na jejím nejfrekventovanějším úseku z nultého kilometru na exit Chodov projede za den 88.460 vozidel – tři čtvrtiny provozu tvoří osobní automobily. Jak se stavěla dálnice D1 a co ji čeká v budoucnosti?

Páteřní tepna vede z Prahy přes Brno do Ostravy. Zde navazuje na polskou A1. Dálnice D1 se stala součástí IV. panevropského koridoru z Drážďan/Norimberku přes Prahu, Bratislavu, Budapešť až do Istanbulu. Nejstarší dálnice v Čechách započala svoji historii už ve 30. letech 20. století.


Tip! Srovnejte si pojištění vozidla během chvilky. Zjistěte, kde ho mají nejlevnější a jaké asistenční služby zahrnuje. Zdarma, nezávazně, online.

Historie dálnice D1

První plány na výstavbu ve 30. letech 20. století počítaly s propojením Plzně a Košic. K tomu, i přes velkou snahu investorů a budovatelů, mezi které patřil i Jan Antonín Baťa, nakonec nedošlo. V tento moment se ale začala psát dlouhá historie dálnice D1.

Podobný projekt vznikal také v období po Mnichovské dohodě. Dobové poměry v Československu kladly vyšší nároky na rychlé propojení významných sídel. Samotný projekt byl připraven za neuvěřitelných 12 dní a počítal se spojením Prahy přes Jihlavu, Brno do Zlína. Výstavbu ukončila probíhající válka v roce 1942.

Po skončení války projekt obnovil prezident Edvard Beneš. Do výstavby znovu promluvila politická situace – konkrétně znárodnění firem, které se podílely na výstavbě, v roce 1948.

V roce 1950 se celý projekt dálnice D1 smetl ze stolu – znárodněné firmy pracovaly především na budování socialismu.

Projekt dálnice D1 se znovu objevil v roce 1963 s narůstajícím provozem. První úsek dálnice D1 byl otevřen 12. července 1971 na úseku z Prahy do Mirošovic. Výstavba z Prahy do Brna byla dokončena 7. listopadu 1980 s následným rozšířením do Holubic v roce 1983.



Kdo-nemus--m-t-d-lni-n--zn-mku-3



Plán propojení Československa vzal za své po jeho rozdělení. V 90. letech došlo ke změně plánů a rozhodnutí o protažení dálnice D1 přes Ostravu do Polska. Zároveň vznikla potřeba o rozšíření na třípruhou komunikaci v pražských úsecích, neboť zde vedly další evropské silnice.

Rekonstrukce dálnice D1

Těžko bychom našli období, kdy na dálnici D1 neprobíhala oprava či modernizace alespoň jednoho z jejích úseků. Práce zde probíhají prakticky od jejího vzniku a to především v reakci na neustále se zvyšující provoz.



Jeden z největších projektů rekonstrukce dálnice D1 začal v roce 2013. Stavaři svoje práce ukončili o osm let později v roce 2021 a během této doby zmodernizovaly 160 kilometrů dálnice D1 v obou směrech.

Důvodem bylo především zvýšení bezpečnosti. Projekt rozšířil dálnici o 0,75 metru v každém směru. Došlo také k instalaci vyšších svodidel a doplnění telematických zařízení a položení optického kabelu.

Během prací dělníci vystavěli čtyři ekodukty pro bezpečný přechod zvěře.

Dálnice D1 z let 2013 až 2021 v číslech

Počet modernizovaných úseků

20

Délka modernizovaných úseků

160,2 km

Délka ocelových svodidel

371 km

Počet modernizovaných mostů

92 (25 zcela nových)

Finální stavební náklady

21,8 mld. Kč (o 2 mld nižší než poč. odhad)

Rekonstrukce dálnice D1 u Brna

Po ukončení jednoho velkého projektu započala dlouho plánovaná modernizace D1 v úseku od Kývalky až po Holubice u Brna. Jedná se o délku přibližně 30 kilometrů formou sedmi na sebe navazujících staveb.

  • Projekt začal v roce 2023 a jeho dokončení se plánuje na rok 2030. Jeho součástí je rozšíření částí u Brna na šest pruhů. O stavbu se stará speciální fréza, která za pět minut naplní nákladní soupravu s nosností 28 tun materiálu.

V budoucnu se uvažuje také o rozšíření dálnice D1 na šest pruhů v celé její délce. Tato varianta se ale jeví jako nepravděpodobná. Důvodem je finanční náročnost. Vzhledem k množství terénních úprav by vyšel 1 km rozšíření dálnice stejně jako výstavba nové dálnice ve stejné délce.

Proti projektu promlouvá i dostavba dálnic D35 a D11. Po jejich kompletním dokončení by mělo dojít ke snížení provozu na hlavní dopravní tepně v České republice. Plnohodnotné rozšíření na šest pruhů v obou směrech tak již pravděpodobně nebude potřeba.

Zajímavá místa na dálnici D1

Dlouhý úsek dálnice z Prahy na Brno si lze užít i jinak než v dlouhých kolonách, které jsou příčinou nespokojenosti řidičů. Kolem silnice se jednak nachází řada restaurací a podniků, potkáme zde i další zajímavá místa.



Tip! Na silnici vás může překvapit ledacos. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě značné. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo to nejlevnější havarijní pojištění.

  • Ladovy Hrusice – malebná víska se nachází mezi 22. a 23. kilometrem směrem z Prahy na Brno. Vesnici většina Čechů zná jako rodiště známého malíře a spisovatele Josefa Lady – stvořitele celé řady pohádkových postav včetně kocoura Mikeše.

  • Dvoupatrový most – ačkoliv se nejedná o přímou součást dálnice, dopravní stavba je s ní úzce spojená. Jedná se o původní most plánované dálnice z roku 1939. Spodní patro dnes tvoří silnice z Vojslavic do Hořic.

  • Devět křížů – tajuplnými pověstmi opředená památka odkazuje na údajný masakr během svatebního průvodu v roce 1540. Na pravosti pověsti se historici a archeologové doposud neshodují, devět vystavěných křížů ale láká řadu turistů.

  • Hrad Veveří – jen pár kilometrů od exitu na 178. kilometru ční z lesa červená špička hradu Veveří. Sídlo sloužilo jako lovecký zámeček a pyšní se bohatou historií, za kterou se vyplatí odbočit.

V roce 2025 slaví dálnice D1 45 let od svého otevření. Již od dob její výstavby ji provází řada kontroverzí. Většina řidičů na ní nevzpomíná v dobrém, přesto ji ale využívají. I přes provoz a dopravní kolapsy představuje rychlou dopravní tepnu spojující dvě největší české metropole.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa:

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.