Český trh s ojetinami je plný skvělých aut, které se dají sehnat za rozumné peníze. Nejlepší volbou jsou japonské a tuzemské modely. Chybu neuděláte ani s vybranou francouzskou či americkou ojetinou.

Sehnat v dnešní době levné a spolehlivé auto z druhé ruky není vůbec snadné.

Světová pandemie, válka na Ukrajině, nedostatek materiálů a dlouhé čekací lhůty na nová auta. To všechno jsou faktory, které v posledních letech výrazně ovlivnily trh s ojetými vozy. Nastává tedy otázka. Dá se při dnešních vysokých cenách automobilů pořídit dobré auto z bazaru do 100 tisíc korun?

Spolehlivost, servis a vlastní zkušenost

Do našeho žebříčku jsme zařadili pět ojetin, které mají dobrou pověst u mechaniků a historicky vysoké skóre v TÜV Reportu. V potaz jsme vzali i náročnost na servis a dostupnost náhradních dílů. Není se tak čemu divit, že v seznamu se nachází tuzemské modely či spolehlivostí proslulé „bazarovky".

Škoda Fabia

Škoda Fabia druhé generace

Pokud si nějaká ojetina zaslouží označení českého bestselleru, tak jedině mladoboleslavská Škoda Fabia druhé generace. V bazarech je k dispozici ve verzi hatchback nebo combi s prodlouženým rozvorem.

💡
V podstatě všechny motorizace Fabie jsou spolehlivé, nicméně mezi ty nejproslulejší patří benzinová jednačtyřka s 16 ventily.

Jedná se o bezproblémový motor, u kterého stačí pouze provádět běžné servisní úkony (doplnění oleje a výměna filtrů). Je ale možné, že časem budou potřeba vyměnit řemenové rozvody.

Při výběru kompaktní Škodovky je potřeba koukat na korozi v prostoru dveří kufru a předních prahů. Mezi známé dětské nemoci Fabie patří i vadné kabelové svazky, selhávání automatické klimatizace či vrzání horního uložení předních tlumičů.

To jsou ale maličkosti, které se projevují u vozů s nájezdem přes 250 tisíc kilometrů a více. Jinak se ale jedná o velmi spolehlivé auto se skvěle dostupnými a levnými náhradními díly.

srovnání povinného ručení
Tip! Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější povinné ručení na auto.
Toyota Yaris

Toyota Yaris druhé generace

Skvělou volbou je podle nás i statistik japonská Toyota Yaris, která se vyráběla od roku 2005 do 2011. Toyota je dlouhodobě známá svou spolehlivostí, a malý hatchback druhé generace není výjimkou.

💡
Ojetý vůz doporučujeme pořizovat s atmosférickým a v podstatě nezničitelným motorem 1.3 VVT-i.
Benzinový agregát je sám o sobě velmi spolehlivý, ale je náchylný na kvalitu oleje. Také mu neprospívá jízda za studena. Po startu je tak dobré nechat třináctistovku zahřát do provozní teploty.

Pokud tedy budete dbát na pravidelný servis a budete k Yarisu ohleduplní, měl by vám vydržet dlouhé roky. Jen je u Toyoty potřeba myslet na to, že japonská automobilka má dražší náhradní originální díly a jejich dostupnost je v Česku horší.

Ford Focus

Ford Focus druhé generace

S rozpočtem 100 tisíc korun se dá v českých bazarech pořídit i oblíbený Ford Focus druhé generace s výrobou od 2004 do 2011. U tohoto vozu nedoporučujeme vsázet na naftové agregáty, které jsou sice úsporné, ale mají časté problémy se spolehlivostí.

💡
Nejlépe uděláte s benzinovými motory, konkrétně se čtyřválcovou šestnáctistovkou, která nemá žádné známé vady. Pouze se po 160 tisících ujetých kilometrech doporučují vyměnit rozvody.

Auto jako takové pak má tendenci podléhat korozi a zlobit s elektronikou. To se ale týká jen Focusů s opravdu vysokým nájezdem či se zanedbaným servisem. Dostupnost a cena náhradních dílů je u Fordu přijatelná. Rozhodně je na tom lépe než Toyota.

havarijní pojištění
Tip! I s levnějším autem se havarijko rozhodně vyplatí. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě se mohou vyšplhat do desetitisíců. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo havarijní pojištění v našem srovnávači.
Renault Clio

Renault Clio třetí generace

I když francouzská auta svou spolehlivostí proslulá nejsou, na trhu s ojetinami se dají najít výjimky. Překvapivě dobrou „bazarovkou" je třetí generace Renaultu Clio. Malý městský hatchback má výhodu díky své jednoduché konstrukci, kterou si mechanici při servisu často chválí.

💡
Náhradní díly jsou levné a v Česku relativně dobře dostupné. Krom toho Clio žádnou velkou údržbu nepotřebuje, obzvlášť se základní motorizací 1.2 16V o výkonu 55 kW, stačí pouze měnit olej.

Jediné, před čím odborníci u benzinového motoru varují, jsou takzvané ventilové vůle. Ty je potřeba kontrolovat u vozů s nájezdem přes 150 tisíc kilometrů. Také doporučujeme se vyvarovat modelům s robotizovanou převodovkou, která může postupem času zlobit.

Škoda Citigo

Škoda Citigo

Velmi zajímavou ojetinou je i poměrně nová Škoda Citigo, která světlo světa spatřila v roce 2012, nicméně těsně pod 100 tisíc korun se dají sehnat i modelové z roku 2014 a mladší.

💡
České miniauto má obrovskou výhodu v tom, že se v podstatě jedná o kopii Volkswagenu Up! a Seatu Mii. Díky tomu je na trhu obrovské množství náhradních dílů s nízkou cenovkou.

Původ z koncernu VW také zaručuje slušnou spolehlivost konstrukce a v podstatě nesmrtelný atmosférický benzinový tříválec 1.0 MPI. Ten má sice výkon pouhých 44 kW, ale zato vydrží dlouho a stačí mu pouze základní servis. Například rozvodové řemeny se průměrně mění až po 180 tisících kilometrech.

Jen pozor na historii vozu, jelikož Citigo často využívají rozvozové služby, které se k autům nechovají ohleduplně.

Nekupujte zajíce v pytli

Pořizovat ojeté auto je vždy loterie. Nikdy nevíte, jak se k vozu choval předchozí majitel a jak pečlivě dbal na průběžný servis. Od předchozí péče se totiž odvíjí i budoucí spolehlivost ojetiny. To, že jsme v našem žebříčku uvedli, že auta jsou bezproblémová, ještě neznamená, že to platí v každém případě. Proto doporučujeme si při koupi „bazarovky" vždy pečlivě prověřit její minulost a servisní záznamy.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: