test

Snadné parkování: Parkovací asistent, kamera nebo senzory?

18. 12. 2024 | Aktualizováno: 19. 12. 2024
|
Délka čtení: 9 min.

Parkování v těsných městských prostorech či garážích může být pro řidiče stresující záležitostí. Naštěstí je už většina moderních aut vybavena systémy, které tuto složitou úlohu značně usnadňují. Řeč je o parkovacím asistentu, kameře a také senzorech. Jak přesně fungují a potřebuji ve svém autě všechny?

Porovnejte si nejlepší nabídky povinného ručení

cz

Parkovací asistent

Parkovací asistent je pokročilý systém, který dokáže aktivně řídit vůz během parkování, aniž by řidič musel sahat na volant. Tento systém využívá kombinaci senzorů, kamer a softwaru k hledání volného parkovacího místa a automatickému řízení. Řidič tak musí ovládat pouze pedály plynu a brzdy.

Většina parkovacích asistentů je určena k parkování paralelně i kolmo.

Stačí povětšinou jen zmáčknout tlačítko umístěné v interiéru a systém už sám vyhledá volné místo, nasměruje auto na správnou pozici a s volantem točí tak, aby nakonec bylo pokud možno ideálně zaparkováno.

Tato technologie je výhodná pro řidiče, kteří si nejsou jistí při parkování v omezených prostorách.

Tip! Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější povinné ručení. Porovnejte si nabídky online.

Z vlastních zkušeností ale víme, že nikde zatím nefunguje stoprocentně, takže je vždy potřeba si manévrování auta pečlivě hlídat.

Parkovací kamera

Parkovací kamera, známá také jako zpětná kamera, poskytuje řidiči jasný pohled na to, co se za autem děje. Je umístěna obvykle nad zadní registrační značkou nebo v jiném strategickém bodě na zadní části auta. Při zařazení zpátečky se obraz z kamery přenese na obrazovku v interiéru.

V mnoha případech parkovací kamery poskytují i vodicí čáry, které znázorňují směr, kterým se vůz bude pohybovat, což usnadňuje odhad vzdálenosti k překážkám.

Některé pokročilejší systémy nabízejí dokonce i přední kameru nebo 360stupňový pohled na okolí vozidla pomocí hned několika kamer na karoserii auta, což samozřejmě významně zvyšuje bezpečnost a orientaci při parkování.

Parkovací senzory

Parkovací senzory jsou další oblíbenou technologií, která pomáhá řidičům při manévrování v těsných prostorách. Tyto senzory, obvykle umístěné v předním a zadním nárazníku auta, detekují překážky v blízkosti a upozorňují na ně řidiče akustickými signály.

Jak se blížíte k překážce, interval mezi pípnutími se zkracuje, až pípání přejde v nepřetržitý tón, který varuje, že je překážka velmi blízko.

Parkovací senzory jsou dostupné v různých konfiguracích, od základních systémů, které poskytují pouze zvukové upozornění, až po pokročilé, které se mohou pochlubit také vizuálním zobrazením vzdálenosti k překážce na displeji vozu.

parkovací kamera

Bez senzorů neodjíždět

Co se týče dostupnosti, tak senzory jsou pochopitelně nejlevnějším řešením. V současnosti jsou jimi často vybavena i auta v základních výbavách. To platí například i u Škody Fabie, kde jsou k dispozici už od prvního stupně výbavy za cenu od 399 tisíc korun, ale samozřejmě jen ty zadní.

  • Přední senzory a parkovací kamera se zpravidla přidávají ve vyšších výbavách nebo jsou u nižších výbav za příplatek. Parkovací asistent pochopitelně náleží dražším a lépe vybaveným autům. Výjimečně ho však najdete i v těch cenově dostupnějších.

Každopádně ať budete kupovat jakékoliv auto, ověřte si, aby minimálně zadní senzory mělo. Dnešní přeplněná města je jednoduše vyžadují a šetřit na nich se rozhodně nevyplatí. To pak stačí chvíle nepozornosti a i zdánlivě drobný kontakt s vozem za vámi může napáchat velké škody.

Parkovací kameru nepovažujeme za nutnost, ale spíše za příjemný bonus k autu vybavenému senzory.

Občas se můžete setkat i s vozem, který má kameru, ale nemá senzory. Ani to ale není nejšťastnější řešení, proto volte primárně senzory a pak teprve kameru. Parkovací asistent už je pouze jakási vychytávka, kterou možná oslníte kamarády, ovšem v praxi ji stejně využijete jen minimálně. Celý proces zabere zbytečně moc času a spolu s jeho častou nedokonalostí vás rychle odradí.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa:

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.