/f/124222/1600x600/5cdc56f5ec/klik-jak-casto-platit-povinne-ruceni.webp)
Co motivuje řidiče k zodpovědnosti? Bonus a malus u povinného ručení
Bonus a malus jsou pojmy, které většina řidičů dobře zná. Nebo si to alespoň myslí. Dlouze kalkulují nad tím, kolik jezdí měsíců bez nehod. Ostatně je to jedna z prvních otázek při sjednávání povinného ručení. Co je to malus a bonus a jak je zjistíte?
Pojišťovny evidují bonus a malus od 1. ledna 2000. V ten den vešla v platnost povinnost povinného ručení. Pro pojišťovny tyto údaje znamenají jednoduchou představu o možné bonitě řidiče. Vše si vysvětlíme podrobněji.
Co je to malus a bonus?
Pojišťovny pojmy bonus a malus označují dvě věci:
počet měsíců od poslední škodní události,
slevu nebo přirážku na pojistném.
Jako bonus pojišťovna označuje počet měsíců od poslední zaviněné nehody. Jedná se o procentem vyjádřenou slevu ze základní ceny povinného ručení. Za každých 12 měsíců bez nehody poskytuje pojišťovna slevu 5 až 10 % z ceny pojistky.
/f/124222/1600x400/2c35bc5881/povinne-ruceni-banner.png)
Tip! Srovnejte si ceny povinného ručení během chvilky a zbytečně nepřeplácejte na pojistném. Zdarma, nezávazně, online.
Malus je opak bonusu. Pro řidiče funguje jako motivace a tak trochu strašák. Za každou škodní událost (způsobenou dopravní nehodu) pojišťovna škrtá obvykle 24 až 36 měsíců jízdy bez nehod.
Sníží se tím tak slevy na povinném ručení a v některých případech dojde i k jeho zdražení.
/f/124222/1600x600/59155b2fac/bonus-a-malus.webp)
Jak zjistit bonus a malus u povinného ručení?
Definice bonusu a malusu je jednoduchá. Řidiče ale zajímá, jak zjistit počet bonusů a malusů. Dobu od poslední zaviněné nehody si jakž takž spočítají sami – ostatně spáchanou nehodu neřeší každý den.
Systém výpočtu slevy či přirážky na pojistném je ale složitější.
Informace o bonusu a malusu poskytne přímo pojišťovna. Stačí si vyžádat potvrzení o bezeškodním průběhu. Jelikož se jedná o neveřejný údaj u pojišťovny vedený Českou kanceláří pojistitelů, řidiči ho jinde nenajdou.
Pokud řidičům nevoní komunikace s pojišťovnou, řekneme jim ho i na Kliku. Naši specialisté na povinné ručení zjistí hodnotu bonusu a malusu a k tomu řidičům přepočítají cenu pojištění a nabídnou jim výhodnější variantu.
Výpočet bonusu a malusu
Při výpočtu bonusu a malusu jsou důležité dva údaje:
délka trvání pojištění vozidla v měsících,
počet zaviněných dopravních nehod (škodních událostí).
Slevy na bonus a malus si pojišťovny určují samy podle interních směrnic. Některé je řidičům sdělují, jiné si je nechávají pro sebe. Standardně řidičům přičítají bonusy podle tohoto schématu:
5% sleva za 12 až 23 měsíců bez škodní události,
10% sleva za 24 až 35 měsíců bez škodní události,
15% sleva za 36 až 47 měsíců bez škodní události.
Maximální délka bonusu se obvykle počítá na 10 let. Vzorní řidiči se tak dostanou na slevu 55 až 60 %, některé pojišťovny ovšem nabízejí až 65% slevu za provoz vozidla bez škodní události.
Cena pojištění ale může jít i opačným směrem. V případě škodní události pojišťovna řidičům odečte 24 až 36 měsíců bez nehod. Nulou to ale nekončí, a tak se bonus a malus dostanou do záporné hodnoty a neukázněný řidič platí za pojištění více, než je jeho původní cena.
Přirážka k povinnému ručení je obvykle vyšší než sleva.
Za jednu způsobenou nehodu se řidiči odečtou dva až tři roky jízdy bez nehod. Spouští se tím výstražný mechanismus, který řidiče přiměje k opatrnější jízdě. Maximální hodnota přirážky se pohybuje mezi 20 až 50 %.
Příklad z praxe
Pro lepší představu si představíme dva řidiče. Prvním z nich je Antonín. Před sedmi lety si pořídil svůj první vůz, o který se vzorně stará. Tomu odpovídá i styl jízdy. Za celých sedm let způsobil pouze jednu nehodu, když při parkování u obchodu odřel auto.
Jak vypadá jeho výpočet bonusů a malusů?
/f/124222/814x402/69b5b5531d/bonus-1.jpg)
Máme tu ale také Petra. Ten si svoje první auto pořídil před třemi lety a způsobil už dvě dopravní nehody. To se také podepsalo na ceně povinného ručení. Bonusy se mu nepřičetly, navíc platí více, než první rok a na původní cenu povinného ručení se dostane nejdříve za čtyři roky bez nehod.
/f/124222/822x173/3cd8c2a677/bonus-2.jpg)
Příběhy Petra a Antonína jsou jen vzorové. Výpočet ceny povinného ručení zahrnuje mnoho proměnných jako věk řidiče, bydliště a další parametry. Bonus a malus ovšem řidiče motivuje k tomu, aby na sebe vzájemně na silnicích dávali pozor.
Individuální úpravy pojišťoven
Jak píšeme výše, každá pojišťovna má svoje vlastní podmínky. Některé jsou na řidiče přísnější, jiné nabízí nadstandardní výhody v rámci marketingových akcí. Mezi oblíbené výhody pro řidiče patří různé pobídky.
Progresivní výpočet bonusů – pojišťovna v prvních letech bez nehody přičítá větší bonusy, než v těch pozdějších.
První nehoda bez vlivu na bonus – aneb druhá šance pro řidiče znamená, že za svoji první nehodu pojišťovna pojistníka nepotrestá. Obvykle platí do škody 20.000 Kč.
Bonusy na dluh – akce zaměřená na mladé řidiče, kdy jim pojišťovna propůjčí např. 15 % bonusů na tři roky, čímž sníží cenu pojištění. Pokud za tuto dobu nezpůsobí dopravní nehodu, bonusy jim nechá. V opačném případě řidič doplácí slevu za poslední tři roky.
Bonus a malus představují dvě kritéria, která se významně podepisují na ceně povinného ručení. Pojišťovny tím motivují řidiče k jízdě bez nehod. Řidičům se ovšem jízda bez nehod vyplatí, po několika letech provozu získají až o polovinu nižší cenu povinného ručení.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa:
/f/124222/425x464/6c0b4327fc/michal-cemper.jpeg)
/f/124222/1600x600/5cdc56f5ec/klik-jak-casto-platit-povinne-ruceni.webp)
/f/124222/1600x600/c7e30fcb5c/klik-nabourane-auto-zavolat-policii.webp)
/f/124222/1600x600/69498c78c0/klik-povinne-ruceni-podle-km.webp)
/f/124222/849x281/d1cf467fa2/zaznam-o-dopravni-nehode-1.jpg)
/f/124222/2000x1333/320ec7fc25/bouracka.jpg)
/f/124222/1600x600/6d0797b1fa/klik-kdo-hlasi-nehodu-pojistovne.webp)
/f/124222/1600x600/ede77fb65f/klik-cervene-auto.webp)
/f/124222/1206x898/ed4ab948bc/pes_v_aute.jpg)
/f/124222/2000x1335/ed9b8adfd1/celorocni-pneumatiky.jpg)
/f/124222/1999x1336/cb2eb2a5c5/start_ecorally.png)
/f/124222/1000x667/41e22766ef/elektromobilita-v-cr.jpg)
/f/124222/5692x3761/6d6490c1ef/kola-na-strese.webp)
/f/124222/1600x600/258438bff7/klik-allrisk-pojisteni.webp)