test

Co motivuje řidiče k zodpovědnosti? Bonus a malus u povinného ručení

30. 5. 2024
|
Délka čtení: 6 min.

Bonus a malus jsou pojmy, které většina řidičů dobře zná. Nebo si to alespoň myslí. Dlouze kalkulují nad tím, kolik jezdí měsíců bez nehod. Ostatně je to jedna z prvních otázek při sjednávání povinného ručení. Co je to malus a bonus a jak je zjistíte?

Pojišťovny evidují bonus a malus od 1. ledna 2000. V ten den vešla v platnost povinnost povinného ručení. Pro pojišťovny tyto údaje znamenají jednoduchou představu o možné bonitě řidiče. Vše si vysvětlíme podrobněji.

Co je to malus a bonus?

Pojišťovny pojmy bonus a malus označují dvě věci:

  • počet měsíců od poslední škodní události,

  • slevu nebo přirážku na pojistném.

Jako bonus pojišťovna označuje počet měsíců od poslední zaviněné nehody. Jedná se o procentem vyjádřenou slevu ze základní ceny povinného ručení. Za každých 12 měsíců bez nehody poskytuje pojišťovna slevu 5 až 10 % z ceny pojistky.




Tip! Srovnejte si ceny povinného ručení během chvilky a zbytečně nepřeplácejte na pojistném. Zdarma, nezávazně, online.

Malus je opak bonusu. Pro řidiče funguje jako motivace a tak trochu strašák. Za každou škodní událost (způsobenou dopravní nehodu) pojišťovna škrtá obvykle 24 až 36 měsíců jízdy bez nehod.

Sníží se tím tak slevy na povinném ručení a v některých případech dojde i k jeho zdražení.

bonus-a-malus

Jak zjistit bonus a malus u povinného ručení?

Definice bonusu a malusu je jednoduchá. Řidiče ale zajímá, jak zjistit počet bonusů a malusů. Dobu od poslední zaviněné nehody si jakž takž spočítají sami – ostatně spáchanou nehodu neřeší každý den.

Systém výpočtu slevy či přirážky na pojistném je ale složitější.

Informace o bonusu a malusu poskytne přímo pojišťovna. Stačí si vyžádat potvrzení o bezeškodním průběhu. Jelikož se jedná o neveřejný údaj u pojišťovny vedený Českou kanceláří pojistitelů, řidiči ho jinde nenajdou.

Pokud řidičům nevoní komunikace s pojišťovnou, řekneme jim ho i na Kliku. Naši specialisté na povinné ručení zjistí hodnotu bonusu a malusu a k tomu řidičům přepočítají cenu pojištění a nabídnou jim výhodnější variantu.

Výpočet bonusu a malusu

Při výpočtu bonusu a malusu jsou důležité dva údaje:

  • délka trvání pojištění vozidla v měsících,

  • počet zaviněných dopravních nehod (škodních událostí).

Slevy na bonus a malus si pojišťovny určují samy podle interních směrnic. Některé je řidičům sdělují, jiné si je nechávají pro sebe. Standardně řidičům přičítají bonusy podle tohoto schématu:

  • 5% sleva za 12 až 23 měsíců bez škodní události,

  • 10% sleva za 24 až 35 měsíců bez škodní události,

  • 15% sleva za 36 až 47 měsíců bez škodní události.

Maximální délka bonusu se obvykle počítá na 10 let. Vzorní řidiči se tak dostanou na slevu 55 až 60 %, některé pojišťovny ovšem nabízejí až 65% slevu za provoz vozidla bez škodní události.

Cena pojištění ale může jít i opačným směrem. V případě škodní události pojišťovna řidičům odečte 24 až 36 měsíců bez nehod. Nulou to ale nekončí, a tak se bonus a malus dostanou do záporné hodnoty a neukázněný řidič platí za pojištění více, než je jeho původní cena.

Přirážka k povinnému ručení je obvykle vyšší než sleva.

Za jednu způsobenou nehodu se řidiči odečtou dva až tři roky jízdy bez nehod. Spouští se tím výstražný mechanismus, který řidiče přiměje k opatrnější jízdě. Maximální hodnota přirážky se pohybuje mezi 20 až 50 %.

Příklad z praxe

Pro lepší představu si představíme dva řidiče. Prvním z nich je Antonín. Před sedmi lety si pořídil svůj první vůz, o který se vzorně stará. Tomu odpovídá i styl jízdy. Za celých sedm let způsobil pouze jednu nehodu, když při parkování u obchodu odřel auto.

Jak vypadá jeho výpočet bonusů a malusů?



Máme tu ale také Petra. Ten si svoje první auto pořídil před třemi lety a způsobil už dvě dopravní nehody. To se také podepsalo na ceně povinného ručení. Bonusy se mu nepřičetly, navíc platí více, než první rok a na původní cenu povinného ručení se dostane nejdříve za čtyři roky bez nehod.



Příběhy Petra a Antonína jsou jen vzorové. Výpočet ceny povinného ručení zahrnuje mnoho proměnných jako věk řidiče, bydliště a další parametry. Bonus a malus ovšem řidiče motivuje k tomu, aby na sebe vzájemně na silnicích dávali pozor.

Individuální úpravy pojišťoven

Jak píšeme výše, každá pojišťovna má svoje vlastní podmínky. Některé jsou na řidiče přísnější, jiné nabízí nadstandardní výhody v rámci marketingových akcí. Mezi oblíbené výhody pro řidiče patří různé pobídky.

  • Progresivní výpočet bonusů – pojišťovna v prvních letech bez nehody přičítá větší bonusy, než v těch pozdějších.

  • První nehoda bez vlivu na bonus – aneb druhá šance pro řidiče znamená, že za svoji první nehodu pojišťovna pojistníka nepotrestá. Obvykle platí do škody 20.000 Kč.

  • Bonusy na dluh – akce zaměřená na mladé řidiče, kdy jim pojišťovna propůjčí např. 15 % bonusů na tři roky, čímž sníží cenu pojištění. Pokud za tuto dobu nezpůsobí dopravní nehodu, bonusy jim nechá. V opačném případě řidič doplácí slevu za poslední tři roky.

Bonus a malus představují dvě kritéria, která se významně podepisují na ceně povinného ručení. Pojišťovny tím motivují řidiče k jízdě bez nehod. Řidičům se ovšem jízda bez nehod vyplatí, po několika letech provozu získají až o polovinu nižší cenu povinného ručení.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa:

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.