test

Rozvodový řemen nebo rozvodový řetěz: Bitva pod kapotou

13. 6. 2024
|
Délka čtení: 7 min.

Zarytí fanoušci šmíru a oleje vedou nekonečné diskuze na téma, zde je lepší rozvodový řemen nebo rozvodový řetěz. Zbytek řidičů má jen matné povědomí o tom, jak se tyto součástky liší a k čemu v autě slouží.

S pojmem rozvodový mechanismus se nejčastěji setkáme při koupi ojetého vozu. Jejich výměna patří k prvním úkonům, které po nákupu uděláme. Řada řidičů je ale dělá automaticky na doporučení autoservisu bez toho, aby věděli proč.

Funkce rozvodů v autě

Rozvodová soustava synchronizuje klikovou a vačkovou hřídel s ventily. Díky jejímu správnému fungování dochází ke správnému přívodu vzduchu a odvodu výfukových plynů z motoru. Tím se zajišťuje plynulý chod motoru a jeho dlouhá životnost.

Nedostatečná péče o řemen i řetěz může mít fatální následky. Při dlouhodobém zanedbání dochází k poškození klíčových částí motoru vozidla, které dříve či později povedou k jeho definitivnímu zničení.

Rozvody se skládají z těchto částí:

  • rozvodový řetěz nebo rozvodový řemen,

  • jedna nebo dvě vačkové hřídele,

  • sací ventily,

  • výfukové ventily,

  • vahadla a zdvihátka,

  • napínák řemenu nebo řetězu,

  • vodící kladky,

  • snímač polohy klikové hřídele,

  • snímač polohy vačkové hřídele,

  • komponenty nutné ke správnému časování motoru (přesuvník vačkové hřídele).

Pro pochopení toho, jak fungují rozvody, není třeba znalost všech jejich částí. Přesto je ale dobré znát hlavní rozdíly mezi klíčovými součástkami. My si posvítíme na to, jak se liší rozvodový řemen a rozvodový řetěz.

Rozvodový řemen

Pružný gumový pás se využívá při synchronizaci motoru. Přenáší sílu z klikové hřídele na vačkovou, která ovládá pohyb ventilů. Samotný řemen je vyrobený ze směsi s aramidovými vlákny – ten většina z nás zná pod obchodním názvem kevlar.

Rozvodový řemen je odolný vůči poškození. V jeho prospěch ale hraje především nižší cena. Tu kompenzuje nutnost častější výměny. Interval výměny se pohybuje od 60.000 do 120.000 km v závislosti na modelu vozidla a stylu jízdy. Přesný údaj uvádí výrobce v manuálu k vozidlu.

Existují také speciální krátké řemeny, které vydrží až 200.000 km. Řemen pohání jenom jednu vačku, která je s další spojena kratším řemenem nebo pevným převodem.

Maximální věk rozvodů je spekulativní. Výrobci obvykle uvádějí 4 až 8 let. Faktem ovšem zůstává, že dříve na jeden rozvodový řemen najedete maximální počet kilometrů, než abyste ho měnili z důvodu stáří.

Při kontrole řemenu se provádí vizuální a zvuková diagnostika. Nežádoucí jsou jakékoliv odřeniny, škrábance, projevy rezavění a potrhání. Kontroluje se také správné napnutí řemene.

VýhodyNevýhody

Tišší

Kratší životnost

Levnější na výměnu

Rozvodový řetěz

Druhý způsob synchronizace částí motoru je rozvodový řetěz. Ten se skládá z kovových článků spojených do řetězu. Funkce řetězu je stejná jako u řemenu. Liší se pouze způsob zpracování a parametry součástky.

Cílem vývoje rozvodového řetězu bylo vytvoření bezúdržbové jednotky. Na první řetězy najeli řidiči 200.000 až 300.000 km a následně vozidlo vyměnili za nové. V jejich neprospěch ale hrála vyšší cena, a proto se na trhu objevily levné řetězy s nízkým nájezdem.

Tím se ovšem ztratila jejich výhoda oproti řemenu. Levný rozvodový řetěz má kratší životnost než rozvodový řemen, přičemž jeho výměna stojí několikanásobně více peněz.

Při údržbě se kromě stavu kontroluje i správné mazání. Rozvodový řetěz se pohybuje v olejové lázni, čímž se snižuje tření mezi jednotlivými články. O napnutí řetězu se stará mechanický nebo hydraulický napínák.

Výhody Nevýhody

Delší životnost

Hlučnější než řemen

Nižší náklady na údržbu

Drahá výměna levných řetězů



Tip! Srovnejte si povinné ručení během chvilky. Zjistěte, kde ho mají nejlevnější a jaké asistenční služby zahrnuje. Zdarma, nezávazně, online.

Kolik stojí výměna rozvodů?

Zaměříme-li se na rozvody, pro spotřebitele je nejvýraznějším rozdílem cena výměny. Jak píšeme výše – řetězy se mění jen zřídka. Obvykle vydrží po celou životnost vozidla a pokud se mění, tak s celým motorem.

Cenu výměny řemenového rozvodu určuje několik faktorů:

Samotný rozvodový řemen stojí pár stovek. Kvalitní autoservis ale mění celou soustavu včetně vodní pumpy, vodící a napínací kladky, nemrznoucí směsi a dalších komponent. Cena se pak v případě náročné výměny vyšplhá i přes 10.000 Kč.

Příznaky poškozených rozvodů

Jak poznáte vadný rozvodový řemen nebo rozvodový řetěz? Pokud pravidelně nekontrolujete stav a napnutí (což nedělá většina řidičů), závada se projeví na zvuku motoru. Typický je tikavý zvuk po nastartování, který indikuje vadné ventily.

Mezi příznaky opotřebovaného řemenu patří ztráta výkonu a zvýšení spotřeby paliva. Roztažený rozvodový řemen na některých ozubených kolech přeskakuje. Tím dojde k chybnému časování ventilů a ztrátě efektivity fungování motoru.

Na vadné rozvody upozorňuje také únik kapaliny kolem krytu. Samotná kapalina snižuje životnost a zvyšuje riziko prokluzu. Zároveň upozorňuje na závadu v dalších částech vozidla. V takovém případě dochází k výměně kapalinou zasaženého řemene.

Tip! Kromě povinného ručení si můžete porovnat ceny i u havarijního pojištění. Dopravní nehody či poruchy na autě se mohou vyšplhat do desetitisíců. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo.

Který způsob je lepší?

Existuje odpověď na otázku, zda je lepší rozvodový řetěz nebo rozvodový řemen? Pokud ano, najdeme ji jenom stěží. Typ určuje výrobce již ve fázi vývoje motoru a spotřebitel ho neovlivní.

Jistě, příznivci jednoho či druhého systému vykládají o tom, jak se ten či onen vyplatí více. Typ rozvodů ale spotřebitel řeší jako jednu z posledních možností, pokud vůbec. Ze zkušenosti totiž víme, že řada z nich si s otázkou na typ rozvodu neví rady.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa:

Sdílet článek

Související články

  • 05. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Jak vyplnit záznam o dopravní nehodě: Důležité informace pro každého řidiče

    Zatímco k vážnějším dopravním nehodám je potřeba přivolat policii ČR, v případě méně závažných incidentů postačí sepsat okolnosti nehody pro pojišťovnu. Možnosti jsou v současnosti dvě, můžete využít klasický papírový formulář nebo vše vyřídit prostřednictvím aplikace Bouracka.cz.

  • dopravní nehoda
    03. listopadu 2025|Hana Fabianová
    Nehoda na silnici? Nahlaste ji online přes Bouracka.cz

    Na českých silnicích dochází každý den k desítkám dopravních nehod, které nevyžadují přivolání policie. Zatímco dříve byste se neobešli bez nutnosti vyplnění papírového záznamu o dopravní nehodě, dnes můžete nahlásit nehodu jednoduše online díky aplikaci Bouracka.cz. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou její výhody a jak funguje.

  • test
    27. října 2025|Michal Cemper
    Kdo hlásí nehodu pojišťovně? Co byste měli vědět o vašich povinnostech a právech?

    Každým dnem v České republice dojde téměř k 300 dopravním nehodám. Kdo hlásí škodu pojišťovně?

  • test
    24. října 2025|Michal Cemper
    Dovoz auta z Německa: Jak se vyhnout častým chybám?

    Německé ojetiny i nové vozy české řidiče lákají. Jednak jde o sousední zemi, takže je dovoz levný. Za druhé nabízí Německo specifický trh vozidel.

  • pes přepravovaný v autě
    21. října 2025|Bratři v autě
    Bezpečná cesta se psem: Co dělají majitelé špatně?

    Pes v autě má být zajištěný tak, aby neomezoval řízení a při brzdění nelétal po kabině. Není to složité, ale i přesto se najdou lidé, kteří v tom nemají jasno a riskují úraz svůj i zvířete. Přitom stačí zvolit jednu ze tří osvědčených variant a držet se pár základních pravidel.

  • pneumatika v zime
    16. října 2025|Bratři v autě
    Jedny pneumatiky na celý rok? Ano, pokud víte, které zvolit

    Řidičů, kteří přemýšlejí o koupi celoročních pneumatik, každoročně přibývá, a není se popravdě čemu divit. Vždyť některé už se bez větších problémů vyrovnají těm zimním v zimě a těm letním v létě. Jen jich ještě není mnoho, a proto je důležité dát si při výběru opravdu záležet. Na trhu totiž stále existuje nespočet celoročních pneumatik, převážně od méně známých čínských výrobců, které jsou vyloženě nebezpečné. Jaké to jsou?

  • 13. října 2025|Jan Říha
    Motoristický sport má novou disciplínu - ecoRally. Můžete ji jezdit i vy.

    Kdo by neznal klasickou rally, při které se posádky vytuněných aut snaží zajet co nejlepší čas. Tento sport je divácky velmi atraktivní, ale pro účastníky soutěží dost nákladný. I proto vznikla alternativa v podobě takzvaných „regularity“ soutěží, tedy jízdách pravidelnosti. Závodní adrenalin, dostupnost a ekologický přístup - to je ecoRally, soutěž s elektroauty.

  • elektromobilita
    08. října 2025|Jana Březinová
    Elektromobilita v Česku 2025: Pravidla, změny a co nás čeká dál

    Elektroauta se stávají běžnou součástí českých silnic. Rok 2025 přinesl nové výhody, které mají dál podpořit přechod na čistší dopravu. Jak si Česko stojí, co se letos změnilo a na co by se řidiči měli připravit v budoucnu?

  • kola na střeše auta
    16. září 2025|Bratři v autě
    Jak převážet jízdní kolo v autě?

    Střecha, tažné zařízení nebo zavazadlový prostor. Cyklisté svá kola převážejí různými způsoby. Existuje ale způsob, který je nejlepší? Zjistili jsme klady a zápory všech variant. Také vám poradíme, čeho se rozhodně vyvarovat.

  • test
    15. září 2025|Michal Cemper
    Havarijní pojistka na auto: Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?

    Havarijní pojištění patří k základním typům pojištění vozidla. Řidiče chrání před neočekávanými náklady vzniklými nejen při dopravní nehodě.