Světla svítí, stěrače stírají… Legendární hlášku Zdeňka Svěráka z filmu Vrchní, prchni známe všichni. Kontrola auta před jízdou je jen málokdy takto důkladná. Přesto nám ji ale v autoškole vštěpovali. S narůstajícími zkušenostmi ale auto kontrolujeme stále méně.

Přesto je ale kontrola auta před jízdou důležitý bezpečnostní prvek. Díky prohlídce odhalíme korozi, unikající kapaliny i sjeté gumy. Autu se před jízdou nemusíme věnovat desítky minut, přesto bychom mu pár pohledů věnovat měli.

Kontrola auta před jízdou teoreticky

Stavu vozidla a jeho kontrole před jízdou poctiví instruktoři v autoškole věnují celou jednu lekci. Sáhněme si ale do svědomí – jak dlouho jsme jejich rady drželi v paměti a před jízdou kontrolovali všechny doklady nebo dokonce stav brzdové kapaliny?

💡
Kontrola auta před jízdou nemusí vždy nutně probíhat takto důkladně. Přesto by ale řidiči měli znát, co všechno na voze podrobit kontrole alespoň jednou za měsíc. Odhalí díky tomu i skryté závady, které mohou způsobit poruchu či ohrožení silničního provozu.
kapaliny v autě

Kontrola motorového prostoru

Kontrola auta před jízdou jen málokdy zahrnuje otevření kapoty. Momenty před jízdou jsou ale pro kontrolu motoru jako dělané. Provozní kapaliny klesly, útroby motoru vychladly a tlak se vyrovnal.

Většinu závad motoru ukazují kontrolky na palubní desce. Přesto alespoň jednou za měsíc provádějte kontrolu těchto kapalin:

V otevřeném motoru také zkontrolujte kontakty autobaterie – nesmí být rezavé, ani volné. Jednou za čas prověřte hladinu elektrolytu. Pokud si ale tímto nejste jisti, raději nechte kontrolu zkušenějšímu.

Uvnitř autobaterie se nachází kyselina sírová a při neopatrné manipulaci hrozí poleptání.

Další část motoru, která vyžaduje příležitostnou kontrolu, je klínový řemen – u některých vozidel rozvodový řetěz. U obou ovšem hrozí poškození opotřebením. U řemenu je to roztřepení, u řetězu roztažení únavou. Oboje zkontrolujte pohledem a v případě problémů vyrazte s autem do servisu.

povinné ručení cena
Tip! Srovnejte si ceny pojištění automobilu během chvilky. Zdarma a nezávazně.
pneumatiky

Kontrola kol a pneumatik před jízdou

Kapaliny v motoru stačí zkontrolovat jednou za měsíc. U pneumatik si ale dejte práci a vozidlo alespoň v rychlosti obejděte. Pohledem zkontrolujte stav pneumatik – můžete narazit na poškození nebo vypuštěnou pneumatiku.

💡
Tlak v pneumatikách odhalí vizuální kontrola. Jakmile uvidíte, že jsou pneumatiky prázdnější, nahustěte je kompresorem. Obvyklý tlak je mezi 220 a 250 kPa – přesné hodnoty najdete v manuálu, víčku u nádrže nebo sloupku u dveří řidiče.

Vizuální kontrola auta před jízdou odhalí i další poškození vozidla. Ostré hrany na karoserii nebo koroze jsou stejně nežádoucí jako chybějící SPZ. Ani v jednom případě nemůžete na silnici a riskujete pokutu.

U pneumatik jednou za měsíc zkontrolujte hloubku vzorku (dezénu).

Ta se liší podle typu pneumatiky:

  • Zimní pneumatika (označení sněhovou vločkou anebo zkratkou M+S) – minimálně 4 mm
  • Letní pneumatika – minimálně 1,6 mm
velký technický průkaz

Kontrola platnosti technické

Řidiči obvykle vědí, do kdy platí jejich technická kontrola. Co ale když si vypůjčíte auto u méně důsledného souseda, který si platnost technické nehlídá, nebo na ni zapomněl?

💡
Platnost technické kontroly ukazuje štítek na registrační značce. Dnes na SPZ najdete pouze červený štítek s vyraženým měsícem, ve kterém platnost technické kontroly končí. Konkrétní datum najdete ve velkém technickém průkazu.

Řízení s neplatnou technickou může vyjít draho. V praxi se setkáte se třemi typy prohřešků:

  • Auto je způsobilé provozu a neohrožuje – pokuta na místě 2.000 Kč, ve správním řízení 1.500 až 2.000 Kč
  • Auto je ve špatném stavu a nebezpečné v provozu – pokuta 5.000 až 10.000 Kč, 5 bodů, odtažení auta na vlastní náklady, ztráta řidičáku na 6 až 12 měsíců
  • Auto bez technické kontroly způsobí nehodu – prošetřování Policií ČR, zda nedošlo k přečinu obecného ohrožení, vysoká pokuta, pojišťovna vymáhá škody po řidiči
světla u auta

Čistota skel a světlometů

Když si dáváte kondiční kolečko kolem vozidla, zkontrolujte skla a světlomety. To platí hlavně v zimě. Dobrý výhled a osvětlení tvoří prvky aktivní bezpečnosti, které zabraňují dopravním nehodám.

💡
Od roku 2016 platí, že řidič nesmí řídit vozidlo, na kterém jsou nečistoty, sníh nebo námraza. Týká se to jak velkých kamionů, tak osobních automobilů.

Skla ani světla nemusíte hned mýt. Pozor si dejte zejména na dobrý výhled. Při kontrole skel také zkontrolujte, zda nemáte přimrzlé stěrače. Jízda s nefunkčními stěrači v hustém sněhu nebo dešti je nebezpečná pro vás i ostatní řidiče.

havarijní pojištění
Tip! Kromě povinného ručení si můžete porovnat ceny i u havarijního pojištění. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě se mohou vyšplhat do desetitisíců. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo.
výbava auta

Povinná výbava  v autě

Před jízdou si zkontrolujte také povinnou výbavu. Stejně jako u technické kontroly platí, že ve vlastním voze si řidiči výbavu hlídají. Co ale zapůjčený vůz?

Povinná výbava ve vozidle – co je obsahem?

  • Autolékárnička
  • Výstražný trojúhelník
  • Reflexní vesta
  • Rezervní kolo nebo prostředky na opravu nebo výměnu kola
Vedle povinné výbavy nezapomeňte zkontrolovat taky potřebné doklady k jízdě. Kromě vlastního řidičského průkazu ověřte, zda se ve vozidle nachází malý technický průkaz, zelená karta a technický průkaz k přívěsu.

Kontrola auta před jízdou je opomíjená činnost. Stačí přitom rychlá vizuální kontrola a víte, že usedáte do technicky způsobilého vozu. Správná péče o vozidlo je totiž stejně důležitá jako dodržování silničních předpisů.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: